Da behandler de folkevalgte Kvadraturplanen. Et av de viktigste spørsmålene her er Vestre havn. I dag er brukes dette området som containerhavn, som er en viktig virksomhet for næringslivet i landsdelen.

Likevel er de aller fleste enige om at containervirksomheten ikke kan forbli i Vestre havn. Området er for verdifullt rent byutviklingsmessig. Spørsmålet er hvor containerne skal flyttes. I 2003 vedtok politikerne at området mellom den gamle KMV-tomta og Falconbridge (Xstrata) var det best egnede stedet.

Men siden har lite skjedd, blant annet fordi en flytting hit er avhengig av en massiv utfylling av steinmasser i området. I dag tør ingen si om det vil ta 10, 20 eller 30 år å flytte containervirksomheten hit.

Derfor tar nå flere politikere til orde for å flytte containerne til Kongsgårdbukta i stedet. Den øvrige havnevirksomheten, unntatt cruisetrafikken, er allerede overført hit. Etter all sannsynlighet vil det bli betydelig enklere og ta langt kortere tid å overføre containervirksomheten til Kongsgårdbukta.

Motstanderne av en slik løsning viser til at det ikke går noen jernbanelinje til bukta ved Varoddbroa. Havneledelsen mener at selv om linjen i dag brukes lite, vil en moderne og fremtidsrettet havn ha behov for å kunne laste direkte fra skip til tog. Dette er et viktig argument. Men det kan likevel ikke tillegges avgjørende vekt. Byens totale interesser må veie tyngst.

I fjor sommer så vi hvilket potensial Vestre havn har når det åpnes opp for folk flest. Under The Tall Ships’ Races ble containerne flyttet og gjerdene fjernet. Mange fikk da inntrykk av hvilke muligheter som ligger i den vestre delen av havneområdet.

I løpet av de siste tiårene har Sørlandets hovedstad åpnet seg mot havet, fra Tangen via Bystranda og Nupenparken til Odderøya og Fiskebrygga. Dette har gitt både byen en helt ny dimensjon for byens innbyggere og de tilreisende. Nå bør tiden være inne for å åpne også Vestre havn for folk flest.