Innføringen av brikken skulle i utgangspunktet ha vært en enkel sak. Likeledes å kreve inn de 200 kronene det koster abonnentene å skaffe seg brikken som tillater dem å kjøre i flere bomstasjoner uten å måtte stoppe. Men i stedet for å satse på en smidig løsning til beste for trafikantene, har selskapets ledelse opptrådt usedvanlig klønete og firkantet. Den første tabben som ble gjort, var å sende ut krav om 200 kroner i depositum for brikken til over 30.000 abonnenter uten at det ble gitt skikkelig informasjon på forhånd. Kundene fikk ingen info før regningen kom i posten, og ble fullstendig overrumplet. Den korte redegjørelsen som fulgte med innbetalingsblanketten, var til overmål svært mangelfull. Forvirringen ble så stor at bilister som hadde betalt abonnement ikke var sikre på om det gjaldt lenger. Daglig leder Kjell Riseng tok selvkritikk på den elendige informasjonen, men det er også den eneste innrømmelsen som er kommet fra bompengeselskapets side. Full forvirring har det også vært om hvordan abonnenter som ikke har betalt depositum for brikken skal passere bommene i Kristiansand. En stivbeint ledelse har krevd at de som ikke har betalt for brikken må kjøre i manuelt felt og stoppe for å vise kvittering for betalt abonnement. Stort mer rigid går det ikke an å opptre selv for et kommunaleid monopolselskap. Som overordnet myndighet innså Statens vegvesen den håpløse situasjonen bompengeselskapet hadde kjørt seg inn i, og ilte til med forslag til løsning. Det har som utgangspunkt å gjøre det lettest mulig for bilistene, og går ut på at de som har betalt abonnement, skal få kjøre fritt gjennom bommene i henhold til den avtale de har inngått. Og det kan de gjøre uten å ha betalt for brikken. Vegkontorets forslag fikk styreleder Bernt Erik Olsen i bompengeselskapet til å se rødt. Den tidligere KrF-politikeren fraba seg innblanding, og viste til at vegvesenets forslag til løsning var stikk i strid med det styret i bompengeselskapet hadde vedtatt. Nå har bompengeselskapet likevel innsett at vegvesenets løsning er den beste, og i en mail til vegkontoret mandag kveld gjør selskapets ledelse det klart at vegvesenets avgjørelse blir tatt til etterretning. Det er på høy tid. Men helomvendingen kommer for sent til å redde bompengeselskapets ansikt. Selskapet har fått mange stygge riper i lakken i løpet av brikke-prosessen. Nå har de ansvarlige en jobb å gjøre for å gjenopprette tilliten til abonnentene. Skal det lykkes, må ledelsen i det minste oppføre seg mer kundevennlig og legge større vekt på informasjon enn det vi har vært vitne til de siste ukene.