Situasjonen som avtegner seg for turist— og reiselivsnæringen på Sørlandet er alvorlig. Enkelte bedrifter i bransjen kan komme til å måtte slite tungt etter en ny svak sesong. Blant flere årsaker til at Sørlandet får færre turister, er at landsdelen ikke har evnet å fortelle omverdenen om hvilke opplevelser og tilbud man har å by på. Landsdelen taper i konkurransen mot andre tunge og profesjonelle aktører i inn- og utland som behersker markedskommunikasjon langt bedre. Sørlandet klarer ikke å hevde seg på munnhellet om sol og sommer.Det er mot denne bakgrunn at aktører i reiselivsbransjen, med Dyre- og fritidsparken i spissen, tar initiativ til en mer offensiv satsing for markedsføring av landsdelen som reisemål.Dyrepark-direktør Reidar Fuglestad berører noe meget vesentlig når han i dagens avis minner om at det i og for seg ikke mangler på markedsføring av landsdelen. Det er ikke mindre enn 15 organisasjoner som jobber med å betjene landsdels reiseliv. De produserer en liten jungel av brosjyrer og informasjonsmateriale, samtidig som de forbruker ti millioner offentlige tilskuddskroner. Men resultatet står ikke i forhold til innsatsen. Det blir tvert imot vanskelig for de som ønsker å besøke Sørlandet å orienterer seg i denne floraen av fragmentert informasjon. Selv en ikke spesielt kritisk evaluering vil trolig konkludere med at mye av dette er bortkastet - både som trykksaker og som pengeforbruk.For å rette på disse forholdene, få en ny giv, tar Reidar Fuglestad til orde for at reiselivsnæringen på Sørlandet selv bør skrangle sammen minst ti millioner som man kan sette inn i en målrettet og profesjonell markedsføring av landsdelen. Der bør oppmerksomheten rettes mot noen få opplevelsestilbud som allerede er kjent ut over det ganske land. Ut fra denne spydspiss-tenkningen kan man så etter hvert spe på med mer informasjon om bredden og allsidigheten i landsdelenes opplevelsestilbud.Å fortelle om det man har, er selvsagt viktig. Men minst like nødvendig er det at aktørene innen landsdelens turisme og reiseliv utvikler og forbedrer eksisterende opplevelsestilbud - og ikke minst medvirker til at det utvikles nye. Kampen om andeler i et sterkt konkurranseutsatt ferie- og fritidsmarked vinner man ikke en gang for alle.I likhet med landsdelens politikere, har ikke sørlandske bedrifter og foretak utmerket seg med spesielt gode evner til å samarbeid mot felles mål. Men viljen og evnen til slike øvelser er nok langt sterkere i næringslivet enn i politikken. For her er det tross alt egen kasse, eget livsgrunnlag, det dreier seg om.