På ansvarlig måte legger han som domprost til rette for en ordning Bispemøtets flertall har åpnet for, og som gir byens prester legitimitet og praktisk grunnlag for å be for likekjønnede par. Vi minner om, at enten vi liker det eller ei, er likekjønnede ekteskap i dag en lovfestet rett i Norge.

Utelukker homofile

Øyvind Benestad i Stiftelsen MorFarBarn har en annen og enklere virkelighets-forståelse. Den utelukker homofile og lesbiske, som er glade i hverandre og derfor ønsker å leve sammen i et forpliktende forhold. Og likeså prester som synes at dette er et rimelig ønske. Med Benestads virkelighetsforståelse kan begge parter enkelt settes utenfor — førstnevnte for dårlig moral og sistnevnte for dårlig teologi.

Men så enkel er vel ikke virkeligheten? Til tross for at uenigheten om vigsel og forbønn for likekjønnede par i dag når helt til topps i Den norske kirke, mener Benestad at hans syn — å nekte både vigsel og forbønn - entydig har støtte i Bibelen. Dette er en djerv påstand. For det ligger mye grundig teologisk arbeid bak det endrede syn flertallet av biskoper for en tid siden kom frem til. Alene på dette punktet bør Benestads tilhengere bli betenkt.

Under Guds ord

Kanskje bør de et øyeblikk også tenke seg, at det var Jesus som stod i kirkedøren og tok i mot mennesker som ønsket forbønn. Hvordan ville han ha møtt dem? Vi snakker her om mennesker, som til tross for mange års kirkelig motstand og diskriminering, likevel ønsker å stille seg inn under Guds ord og bli bedt for i menighetens kirke? Har vi noen entydige bibelske føringer for, at Jesus i en slik situasjon ville ha vendt seg mot de trakasserte og diskriminerte?

Det står fast at Jesus snakket positivt om ekteskapet mellom mann og kvinne. Men vi vet ikke hva han ville sagt om homofili. Må ikke homofili forstås som et, for oss heterofile, forunderlig utslag av livets store mangfoldighet?

Barns rettigheter

Som vanlig kompliserer Benestad saken med å bringe inn barns rettigheter. Dette er en tildekking av, at også heterofile barnløse par har liknende moralske utfordringer. I spørsmålet om forbønn for likekjønnede par er barns rettigheter utenfor saken - om de i seg selv er viktige nok.

For vår del synes vi det er både bemerkelsesverdig og gledelig, at så mange homofile og lesbiske virkelig ønsker å bringe sitt samliv inn under Guds ord og bønn. At Benestad på grunnlag av en entydig Bibel vil nekte dem dette, er noe så selvmotsigende som inhuman teologi.