I Fædrelandsvennen er det fire hovedteser som synes å gå igjen: Nye Kristiansand er farlig, demokratiet blir forringet, gjelden blir så fryktelig stor, og de kommunale avgiftene blir skyhøye.

Påstand 1 : Nye Kristiansand er farlig. Å bo i Kristiansand er veldig flott, til og med for oss som ikke bor i Kvadraturen. I kommunesammenslåingsprosessen er det mange som sier at nå kommer alt til å samles i Kristiansand. Barnehage, skoler, sykehjem. Rubel og bit, alt skal til Kristiansand.

Skremselspropaganda

Ser man da på dagens Kristiansand så ser man tvert i mot det motsatte. Jeg som bor i Vågsbygd har ikke blitt busset til Kvadraturen hver dag for å gå i barnehage, eller skole. Jeg hadde begge deler i nærområdet.

Les også :

Hvorfor skulle det være noe annerledes i en ny storkommune? Der folk bor skal det fortsatt være liv i institusjoner som er viktige for innbyggerne. Dette står svart på hvitt i intensjonsavtalen. Å hevde eller synse i en annen retning er skremselspropaganda, og rent faktisk ukorrekt.

Når det gjelder arbeidsplasser er det en forutsetning i intensjonsavtalen at de kommunale arbeidsplassene skal fordeles i kommunene, dermed blir ikke de mindre kommunene tømt for arbeidsplasser, som noen hevder, og alle ansatte i kommunene beholder jobben. Dette er veldig viktig, og noe det er bred aksept for. Det skal være liv i alle kommunene!

Påstand 2 : Demokratiet blir forringet. For de som har lest intensjonsavtalen går det klart frem at nærdemokratiet skal ivaretas gjennom kommunedelsutvalg. Dette er klokt og gir en nærhet til innbyggerne. Det skal være liv i alle de gamle kommunehusene som skal være servicepunkter for innbyggerne. Dermed må man ikke til Kvadraturen for å løse gjøremål. Dessuten bruker vel de fleste elektronisk kommunikasjon for å løse de ærender man har med kommunen. Dernest blir kommunestyret utvidet til 77 representanter. Dette gir muligheten for økt representativitet fra alle deler av den nye kommunen.

Påstand 3 : Gjelden er så stor. Kristiansand drukner i gjeld. Det er feil. Det er kun Søgne som har lavere gjeld per innbygger enn Kristiansand. Altså har Songdalen, Lillesand og Birkenes høyere gjeld per innbygger enn Kristiansand. Allikevel er netto lånesum i Kristiansand høyere, men det er fordi vi er flere innbyggere. Så ja, gjelden vår er stor, men allikevel mindre per innbygger.

Påstand 4 : Kristiansand har dyre kommunale avgifter. Feil. Av alle K5-kommunene ligger vi på bunn.

Hva vil så fremtiden bringe?

Lavere inntekter for randkommunene

Fremtiden vil bringe lavere inntekter for randkommunene til Kristiansand. Det såkalte basistilskuddet blir kuttet. Dette sikrer avtalen mellom regjeringen og Venstre. Dette gjøres ikke for å straffe små kommuner, men for å kutte en unødvendig subsidiering av kommunalt byråkrati, såkalt smådriftulemper. I dag får alle kommuner 13 millioner i året, uavhengig av størrelse, og dette er penger som går til administrasjon. Hvis små kommuner ønsker å stå alene er det ingen grunn til at de skal overkompenseres for å inndekke administrative utgifter.

Fremtiden vil bringe lavere inntekter for randkommunene til Kristiansand. Det såkalte basistilskuddet blir kuttet.

Her kommer allikevel en gulrot: dersom K5 slår seg sammen beholdes dagens basistilskudd de neste 15 årene, med en nedtrapping de påfølgende fem. Slår man seg ikke sammen, fjernes de, og kommer man da etterpå og vil slå seg sammen, så har man ikke dette basistilskuddet med seg inn. Dette er dramatisk for de mindre kommunene, og burde gjøre at de som vil stemme for status quo tenker seg om.

Nye Kristiansand skal få storbymidler på mellom 40-50 millioner kr i året. Det er enten et sykehjem, en flerbrukshall, en barnehage ekstra i året. Velferd!

Utenfor offentlig kontroll

Dernest kan IKS-samarbeidene reduseres til et minimum. I dag er disse i stor grad utenfor offentlig kontroll og oppnevnte styrer administrerer dette utenfor kommunens umiddelbare kontroll. Dette er ikke riktig, verken ovenfor demokratiet eller innbyggerne. Ved en sammenslåing gjenvinnes den politiske kontrollen.

Nye Kristiansand skal få storbymidler på mellom 40-50 millioner kr i året. Det er enten et sykehjem, en flerbrukshall, en barnehage ekstra i året.

Samlet sett er altså da faktum ved kommunesammenslåingen at nærdemokratiet beholdes, kommuneøkonomien styrkes, kompetansemiljøene blir større og bedre, og barnehagene, skolene og gamlehjemmene blir liggende der de ligger i dag. Bare venndøler kan si nei til det!

Videre er det en politikers viktigste oppgave er å legge til rette gode tjeneste for alle innbyggere. Dette må telle mer en posisjon og makt. Det er på tide at vi som er folkevalgte går ned fra vår lille tue og anbefaler innbyggerne å stemme for K5. For en bedre og tryggere fremtid!