Samtidig fikk kommersielle aktører en sterk stilling i sektoren. På landsbasis er det om lag 50/50-fordeling mellom private og kommunale barnehager. I Kristiansand er 68 prosent av barnehageplassene private. Rådmannens forslag til handlingsprogram for 2016-2020 legger opp til å forskyve forholdet enda mer i de privates favør.

Kjøper opp barnehager igjen

Det er stor forskjell på private barnehager; noen er drevet av foreldre eller ideelle organisasjoner, andre av kommersielle kjeder. De kommersielle, for eksempel FUS, Espira og Læringsverkstedet er tungt inne i Kristiansand. Vi har ikke oversikt over hvor mye utbytte som er tatt ut av drift eller salg av barnehager i vår kommune, men på landsbasis vet vi at disse kjedene har funnet gull i sandkassene. Det er dokumentert i boka Velferdsprofitørene , Manifest forlag 2015. ## Lavere bemanning

Lisbeth Reed

Hvordan kan private barnehager gi fortjeneste? Størsteparten av inntektene er offentlige tilskudd, pluss noe foreldrebetaling, akkurat som i de kommunale. Telemarksforskning har vist at private barnehager i snitt har lavere kostnader på grunn av lavere bemanning, lavere ansiennitet blant de ansatte, lavere lønn og dårligere pensjon. AS-barnehagene kan skjule sin reelle økonomi gjennom strategisk strukturering og internprising. ( Kostnadsforskjeller i barnehagesektoren . TF-rapport nr. 243 2008)

I Kristiansand drives en del av A/S-barnehagene av religiøse aktører. Pinsemenigheten Filadelfia driver Solkollen-barnehagene på Hellemyr, Søm, Hånes og Flekkerøy. På Solkollens hjemmeside kan vi lese at det kristne verdigrunnlaget formidles blant annet gjennom sang og musikk, bibelfortellinger og kristen høytidsmarkering.

Barnehage er en grunnleggende og viktig del av læringsløpet til de fleste norske barn.

Barnehage er en grunnleggende og viktig del av læringsløpet til de fleste norske barn. Hvorfor skal det være forskjell på skole og barnehage når det gjelder offentlig ansvar for tjenesten, verdimessig forankring og muligheten til å ta ut profitt? Fra 2016 har staten økt kommunenes finansieringsplikt av private barnehager til 100 prosent. Hvorfor skal ikke kommunen overta ansvaret for driften også?

Livssynsnøytrale barnehagetilbud

Rødt mener at alle førskolebarn skal ha rett til likeverdige, inkluderende og livssynsnøytrale barnehagetilbud, der de bor. Også de barna som har behov for tilrettelagt tilbud, for eksempel på grunn av funksjonsnedsettelser eller språkutfordringer må ha likeverdig rett til opptak i en nærbarnehage. Det må være et mål at barnehagetilbudet blir en integrert del av det kommunale tilbudet i bydelene. Dette vil gjøre det enklere å få til tverrfaglig samarbeid og skreddersøm for det enkelte barnet og de enkelte familiene. Bemanningsnormer og ansattes lønns— og arbeidsvilkår må være like i hele barnehagesektoren. Forutsigbarhet og muligheter til planlegging er viktig. En barnehage skal ikke kunne gå konkurs, eller selges med fortjeneste.

Det må være et mål at barnehagetilbudet blir en integrert del av det kommunale tilbudet i bydelene.

En spesiell utfordring i Kristiansand er at andelen minoritetsbarn i barnehage synker, fra 72,8 prosent i 2013 til 69,9 i 2015. Hvis andelen minoritetsbarn i barnehage hadde vært like høy i Kristiansand som i Drammen, skulle vi hatt 200 flere barnehageplasser. Og forskning viser at barnehagen er en uvurderlig arena for språklig og sosial utvikling, og for inkludering i samfunnet.

Diger gjøkunge

Hvorfor går færre barn av innvandrere i barnehage? Årsakene er garantert sammensatte, og må undersøkes nærmere. Det er for eksempel grunn til å undersøke om den høye andelen private barnehager, hvorav en del ikke er livssynsnøytrale, kan spille inn.

I tillegg fins det en diger gjøkunge i det kommunale reiret:

• Kristiansand er en av de få kommunene som har kontantstøtte til toåringer. Familier som velger bort barnehage for toåringer får 4000 kr. i måneden. Evaluering av denne ordningen i 2014 viste at halvparten av mottakerne hadde minoritetsbakgrunn. Denne ordningen vil det blåblå flertallet i bystyret videreføre. Det er skandaløst. Først og fremst av hensyn til de barna som ikke kommer i barnehage og de foreldrene, først og fremst mødre, som ikke kommer i arbeid. Ordningen er med på å befeste bildet av Kristiansand som en gammeldags og ulikestilt by.

Ordningen med kommunal kontantstøtte for toåringer avvikles.

I debatten om handlingsprogram og budsjett for 2016 vil Rødt samarbeide med resten av opposisjonen i bystyret for å endre barnehagepolitikken. Vi foreslår at:

• Rådmannen utarbeider en oversikt over kommunale tilskudd og støtteordninger til kommersielle barnehagekjeder, og hvilke overskudd eierne tar ut, i en eller annen form.

• Det utarbeides en plan for gradvis økning av andelen kommunale barnehager. Nye barnehager bygges i kommunal regi, og muligheter for å kommunalisere A/S-barnehager utredes. Minimum 50 prosent kommunale barnehageplasser innen 2020. • Ordningen med kommunal kontantstøtte for toåringer avvikles. Toåringer uten barnehageplass 2015/16 beholder kontantstøtten i en overgang.

• Det undersøkes hvorfor ikke flere barn fra minoritetsfamilier går i barnehage og settes i gang tiltak for å øke andelen.