Dagen har åpenbart influert gruppelederne i H, Sp, KrF, V, og Frp, for deres festtale i form av kronikken; ”Klimapolitikk som virker”, mangler det ikke på fagre ord. Dessverre glimrer konkrete tiltak så til de grader med sitt fravær. Med unntak av en lovnad om å fjerne noe gateparkering i byen, er det ingen konkrete tiltak for hvordan Kristiansand kan bli en klimaspydspiss å spore.

Les også :

Stemmer mot rushtidsavgiften

I tillegg er det problemer med lovnadene og ambisjonene deres. For det første har ikke disse kameratene flertall i bystyret, for det andre har Frp flagget at de ikke under noen omstendigheter vil bruke bompenger til å finansiere drift av kollektivtransport. Det samme partiet stemmer også i mot rushtidsavgiften, noe som i realiteten betyr at Kristiansand vil miste betydelig antall millioner i belønningsmidler. Tap av belønningsmidler vil også innebære en nedprioritering av kollektivsatsingen i regionen. Budsjettkameratene nevner i sitt innlegg at en av byens største miljøutfordringer er å redusere biltrafikken. Men uten en storstilt satsing på bussen, vil vi ikke få resultater i form av redusert biltrafikk. Bussen må oppleves som et reelt alternativ til bilen. Det betyr at prisene må ned, frekvensen på avgangene opp og kvaliteten på bussreisende bedres.

Frps motvilje

Frps motvilje mot å legge førende incentiver for mer buss, gjør det nærmere umulig for Kristiansand å bli en såkalt klimaspydspiss. Det må både pisk og gulrot til. Hva svaret til posisjonspartiene i Kristiansand er, vet vi bittelite om. Utfordringen er herved overbrakt.

Frps motvilje mot å legge førende incentiver for mer buss, gjør det nærmere umulig for Kristiansand å bli en såkalt klimaspydspiss.

Ap og SV etterlyser konkretisering av tiltak og herunder da en definisjon av hva det vil innebære å være en klimaspydspiss i mer enn bare navnet? Klimaavtalen fra Paris peker mildt sagt på mange flere områder å få bukt med enn bare biltrafikk. I tillegg har også den sine svakheter ettersom den sier lite om forbruk, et stort felt. Avtalen legger heller ikke opp til at noen skal bli en klimaspydspiss, tvert i mot peker den bare på hva vi som et minimum må gjøre for å nå 2 gradersmålet. Vi forventer derfor at budsjettkameratene intensiverer og ikke minst sin målsetting for tiltak.

Satsing på fornybarhet, bærekraftige lokalmiljøer og omstillingen til det grønne skiftet står sentralt for oss, og trenger ambisiøs oppfølging.

Krever restriktive tiltak

Bystyret skal behandle klimameldingen for Kristiansand i juni. Dette blir første anledning for partiene til å synliggjøre sin politikk. Posisjonspartiene må her vise hvordan byen blir en klimaspydspiss på deres vakt, ikke bare at de ønsker en slik merkelapp. Snarlig etter sommeren blir lakmustest to. Da skal vi behandle bymiljøavtalen for Kristiansandsregionen. Høyre og Frp har foreløpig bare sagt hva de ikke vil innføre restriktive tiltak. Men en bymiljøavtale med staten krever restriktive tiltak. Midler kommunen tildeles, avhenger av dette. Det er grunn til å tro posisjonen i bystyret vil sprekke når fine ord skal omsettes til politiske vedtak. Ap og SV er klare til å ta ansvar i begge nevnte saker — spørsmålet er om Høyre, Venstre, KrF og Senterpartiet er det.

PS : En uferdig versjon av dette innlegget sto på trykk torsdag. Dette er den riktige versjonen. Red.