Kristiansands nye, flotte storstue åpenbarer seg nede på Silokaia. Det er bare synd at ikke flere får ta del i åpenbaringen. Jeg har ikke lest markedsføringsstrategien til Kilden teater – og konserthus, og er muligens ikke til stede i de tradisjonelle kommunikasjonskanalene til kultursektoren, men jeg er til stede i de fleste sosiale medier. I den sammenheng har jeg ikke truffet på Kilden.

La oss se på Kilden i sammenheng med de mest brukte sosiale mediene for øyeblikket. Jeg ønsker å synliggjøre hva status og potensialet hos Kilden, Agder Teater, Kristiansand Symfoniorkester og Opera Sør er. Vi tar utgangspunkt i Facebook, Wikipedia, YouTube og Twitter, i denne omgang.

Facebook har ingen offisiell side, gruppe eller event i forbindelse med Kilden. Agder Teater har en offisiell side med 750 «likes», Kristiansand Symfoniorkester har 912. Opera Sør er ikke til stede. Ingen av institusjonene nevner Kilden nevneverdig, eller tar grep som en pådriver for å skape begeistring rundt den nye organisasjonen.

62 prosent av Norges befolkning er på Facebook ukentlig. Potensialet er uten grenser. Hva med en felles markedsførings— og kommunikasjonsstrategi for Kilden og dens tre institusjoner? Tenk for en inkludering og eierskap man kunne skapt ved involvering rundt milepæler og beslutninger som tas. Hvorfor kunne ikke publikum vært med å bestemme navnene på salene i Kilden, i hvert fall fått informasjon om hva de skal hete og hvorfor?

Wikipedia har i dag ingen informasjon om Kilden, verken om byggeprosjektet eller institusjonen Kilden. Agder Teater har et kort avsnitt, men nevner ikke Kilden. Kristiansand Symfoniorkester har litt informasjon og nevner at de skal flytte inn i Kilden konserthus i 2011, Opera Sør er ikke til stede.

Wikipedia er i dag en av de viktigste kildene til informasjon på internett, og et viktig springbrett videre i forbindelse med sosiale medier. Over 1,5 millioner nordmenn benytter Wikipedia ukentlig. Wikipedia som informasjonskanal er fenomenal, og Kilden med sine tre institusjoner burde være representert med informasjon.

Ved å søke på YouTube finner jeg en film fra da H.K.H. Kronprinsesse Mette Marit la ned grunnstein den 10. august 2009, ellers er det ganske lite. Agder Teater er ikke til stede, Kristiansand Symfoniorkester har noe som ligner en profil, men bare en film. Det er 4 måneder siden sist innlogging. Opera Sør er ikke til stede.

Over 1,6 millioner nordmenn er inn på YouTube i løpet av en uke. Det er i seg selv meget rart at de etablerte selskapene går glipp av denne markedsføringsmuligheten av sine forestillinger. Kilden burde vært på YouTube for lenge siden! Tenk å kunne se denne praktbygningen reise seg gjennom ulike filmsnutter, eventuelt linke livesendinger til selve byggingen, eller blitt med på «rundtur inne i Kilden».

Også på Twitter er samtlige totalt fraværende.

Kildens fremtidige publikum ønsker å være delaktig i hele prosessen, være med å medvirke og bygge opp et eierskap til bygget og byggets tre institusjoner.

Det er stort potensial innen sosiale medier for både Kilden og de tre ulike institusjonene samlet og hver for seg. Da jeg begynte å skrive om Kildens profilering innen sosiale medier, brukte jeg tid på institusjonenes hjemmesider. Så hvordan står det til her, er hjemmesidene fylt med engasjerende og samlende tanker om Kilden?

La oss begynne med det åpenbare, hjemmesiden til Kilden (www.kilden.com). Hjemmesiden til landsdelens største kulturinstitusjon har ikke fått mye av de bevilgede 1,1 mrd. kr. Siden bærer mest preg av å være en hjemmeside for byggeprosjektet. Den er i liten grad en side som skaper begeistring på Sørlandet. Det må snarest komme på plass en samlende hjemmeside for Kilden og dens tre institusjoner.

Hva så med de etablerte institusjonene, de burde vel i det minste ha dedikerte områder på deres hjemmeside som forsøker å skape engasjement og begeistring rundt det å flytte sammen til Kilden? Agder Teater har en oppdatert hjemmeside hvor det er linket direkte til Kildens side. Det ser dog ikke ut til at det er en gjennomgående sak om oppdateringer rundt hva som skjer på Silokaia, eller informasjon om flyttingen og samlokaliseringen.

Kristiansand Symfoniorkester har endret «logoområdet» ved å tilføre … På vei mot Kilden, men det står ikke noe om Kilden på første siden. Man skal lete litt før man finner noe, men under nyheter og media ligger det en nyhet om siste nytt om kilden, linket til kilden.com. Den samme linken ligger under linker. Selv under fanen om orkesteret er ikke Kilden nevnt.

Opera Sør har dedikert plass på sin hjemmeside hvor det kommer fram at de gleder seg til 2012. Denne er koblet både til kilden.com og kilden.no, sistnevnte er et kjøpesenter i Stavanger.

I det hele virker dette særdeles lite inspirerende og samkjørt. Ambisjonen bør være å skape minst like stor blest rundt åpningen av Kilden som åpningen av IKEA Sørlandet.