Bare i Kristiansand har omkring 1.000 smårollinger sin første skoledag.

Det er en dag fylt med både følelser, ønsker og drømmer. Derfor har det allerede fra begynnelsen så stor betydning at de trives. Lærere har et stort ansvar og en betydelig utfordring når de tar imot førsteklassingene. De skal skape en trygg og god atmosfære og sørge for at alle elever føler seg velkomne. En første skoledag med vonde opplevelser kan prege hele resten av skoletiden.

De fleste barn kommer til skolen med et åpent sinn og er stinne av forventninger– og svært motivert for å lære. Selv om noen gruer seg til å begynne på skolen, har lærere et godt utgangspunkt.

Skolen skal ta vare på hele mennesket. Nøkkelen til positive erfaringer er at barna opplever mestring. Da må skolen møte hver av dem på det nivået de er i utviklingen, både sosialt, kulturelt, intellektuelt og fysisk. Helt fra første skoledag. Det hjelper barna til å føle seg trygge. Om de ikke behersker situasjonen, risikerer de å få et dårlig forhold til skolen. Det kan skape både angst og depresjon.

Kristiansand som en flerkulturell by gjenspeiles også i skolen. Blant de 10.000 elevene i grunnskolen i kommunen har over 1.000 minoritetsbakgrunn. Mange barn med en annen bakgrunn enn norsk har også sin første skoledag mandag.

Når elever fra ulike kulturer går på samme skole, legges forholdene til rette for å øve seg tidlig i å lære toleranse og gjensidig respekt. I en skolehverdag preget av mangfold høster elevene erfaring i å omgås hverandre på tvers av alle forskjeller.

Norsk skole har produsert mange tapere gjennom historien. Unge mennesker som har gått ut av skoleporten med et rasert selvbilde. Begynnelsen på et langt skoleløp er 1. klasse. Mandag er en stor dag for mange små. La oss håpe skoleårene de har foran seg byr på mange rike opplevelser.