«Hadde Lillian Råd Herlofsen holdt seg til vårt program, hadde hun sluppet drapstrusler,» skriver den tidligere farsundsordføreren, Julius Andersen, i et innlegg på denne siden i dag. I en bisetning gjør han for øvrig leserne oppmerksom på at han tar avstand fra slike reaksjonsformer, som om det skulle være nødvendig å bekrefte det offentlig.Vi innleder med dette sitatet for å illustrere hvilke avsindige veier sykehusdebatten i Vest-Agder har tatt gjennom årene. Drapstrusler, telefonterror og ulike former for uparlamentariske virkemidler har vært tatt i bruk mot politiske meningsmotstandere. Det gir en slags forklaring på, men ingen unnskyldning for den himmelropende dobbeltmoral som en sentral fylkespolitiker stiller til skue i vår avis når han den ene dagen sier sin hjertens mening om Farsund sykehus — anonymt - og den andre dagen ønsker å ta avstand fra anonyme uttalelser fra politikere, under fullt navn. Om han fryktet drapstrusler, så fullbyrder han selv sitt eget politiske drap.Det er riktig at sykehussaken, som har ridd fylket som en mare gjennom flere tiår, har kostet politiske liv. Lillian Råd Herlovsen er bare én av flere som har måttet ta konsekvensene av at de åpent har gitt uttrykk for meninger som ikke har vært politisk korrekte i vestfylket. Det hører med til det politiske liv. Men det som ut fra et demokratisk synspunkt er beklagelig er at vi vet de har hatt mange meningsfeller blant sine politikerkolleger som ikke har tort tone flagg.Og det er dette vår anonyme fylkespolitiker nå bekrefter. Dermed avslører han et grunnleggende demokratiproblem i de politiske styringsorganene i Vest-Agder fylkeskommune. I det viktigste saksområde fylkeskommunen forvalter har politikerne langt på vei gjort seg selv handlingslammet når det gjelder å foreta de skarpe prioriteringene de er satt til å gjøre.Når det gjelder Farsund sykehus går samtlige politikere i fylkets helse- og sosialutvalg imot fylkeshelsesjefens forslag om å legge ned sengeposten og å selge sykehusbygningen. Men ingen av dem er i stand til å anvise hvordan det manglende beløp skal dekkes inn. Problemet skyves over til sykehusdirektøren, som må finne ut hvordan han skal kunne spare inn fire millioner kroner.Politikerne toer sine hender og overlater til administrasjonen å foreta de reelle prioriteringene, samtidig som fylkeshelsesjefen utsettes for grov kjeft for de innsparingstiltak han foreslår. Det er praktisering av politikk i bakvendtland - i et politisk bakvendtland hvor politikere står fram anonymt og tilkjennegir at de mener noe annet enn hva de sier og gjør.Dersom de politiske partiene som har tatt til orde for å legge ned fylkeskommunen og å overføre ansvaret for sykehusene til staten, er på jakt etter gode argumenter, kan de øse av dem i Vest-Agder fylkeskommune.