I hvert fall står ordbruken den siste tiden ikke tilbake for de uforsonlige ordvekslingene i enkelte av de konfliktområder i verden hvor Norge har engasjert seg som fredsmegler.Slik situasjonen og klimaet nå synes å være når det gjelder forhandlingene om en fylkessammenslåing på Agder, er det åpenbart behov for en fredsmegler til Agder, slik NHO-direktør Tine Sundtoft foreslår i dagens avis. Og fredsmeglerens første oppdrag bør være å megle mellom Arendal og kommunene i Aust-Agders østregion på den ene side og fylkets øvrige kommuner.Politikere fra de førstnevnte kommunene har gått sterkt ut og motarbeidet de forhandlingene som er i gang om en mulig fylkessammenslåing. De ønsker ikke en gang å få seg forelagt et forhandlingsresultat. Det sier seg selv at med slike holdninger i øst-fylket er klimaet for forhandlinger lite konstruktivt.Et annet moment som taler for at det bør kalles inn en nøytral megler i fylkesfusjonsforhandlingene, er at etter snart et år er reelle forhandlinger ikke kommet i gang. I vår ble det lovet at man innen nyttår skulle ha ferdig et opplegg for samling av Agder som de respektive fylkesting og statlige myndigheter kunne ta stilling til. Nå er denne fristen skutt ut i det blå. Av ulike grunner har man ikke kommet videre. En av grunnene er at en fylkessammenslåing omfatter ikke bare fylkeskommunale, men også statlige institusjoner, deriblant fylkesmannsinstitusjonen. Det involverer nye aktører. Men dette bør ikke være til hinder for at prosessen forseres.Rett nok vil en fylkessammenslåing på Agder også betinge en grunnlovsendring. Men det gjelder bare i forhold til stortingsvalgene. Det eneste stedet i grunnloven fylkene omtales er som valgdistrikter ved stortingsvalgene. Fylkene har ingen annen grunnlovsmessig forankring. Derfor vil Agderfylkene kunne opptre som én fylkeskommunal enhet for alle praktiske fylkeskommunale og statlige formål før en grunnlovsendring er vedtatt.Men nå gjelder det fremdriften og tempoet i forhandlingene. Det vil være en særdeles dårlig utgang på Sørlandets jubileumsår om det skal preges av kiv og strid om et forhandlingsutvalg, allerede før forhandlingene har kommet i gang. Eller for å sitere NHO-direktøren: «Vi har ikke råd til å mislykkes med denne ekstremt viktige saken». Nei, Sørlandet har ikke råd det. Vi oppfordrer derfor partene til å kalle inn en konfliktløser som kan få fart på prosessen.