Våre argumenter i denne saken ser ikke ut til å bli hørt. Oddernesveien er så vidt vi kan se eneste strekning på den planlagte ekspressveien mellom Andøykrysset og Dyreparken hvor en har en toetasjes husrekke med leiligheter på begge sider av veien. Dette er et tett befolket område med mange personer som skal til og fra leilighetene sine og i tillegg er det mange barn som benytter gata som skolevei. Vi er også bekymret i forhold til hvordan en eventuell sykkelekspressvei i Oddernesveien kommer til å påvirke adkomsten til eiendommene våre. Det og ikke kunne parkere ved leilighetene og i tillegg bli nødt til å forsere en sykkelekspressvei for å få inn og ut varer, barn m.m. er ikke er akseptabelt.

Avtalefestet rett til parkeringsplassene

Vi som er eierne av leilighetene i Thilo Schoder-rekka har avtalefestet rett til parkeringsplassene rett utenfor leilighetene våre. Det gjelder 16 parkeringsplasser. I tillegg er det nærmere 20 parkeringsplasser som må erstattes mellom de nye leilighetene (Oddernesveien 8) og rekka på andre siden av Oddernesveien. Oddernesveien får — om planene realiseres - en manko på ca. 35 parkeringsplasser. Hvordan har Statens veivesen og kommunen tenkt å løse dette?

Les også: Sykkelvei gjennom Oddernesveien

Les også: Sykkelekspress i Oddernesveien

Vår hyggelige gate er nå truet av den nye sykkelekspressveien der det skal legges opp til at folk kan sykle så fort de bare orker. For syklistenes ve og vel skal tydeligvis telle mest. Mot sentrum er det nedoverbakke og mange benytter allerede gata til å sykle så fort at det skjer ulykker. Området har to krysspunkt der syklister, biler og gående møtes. Her har det jevnlig vært kollisjoner med vekslende skadeomfang. Det ene krysset er rett ved Lovisenlund skole. Det andre krysset er Oddernesveien/Parkveien ved Joker. I dette krysset har syklister, bilister og gående, samt kunder fra Joker alle mulige retninger, noe som skaper ett veldig uoversiktlig trafikkbilde. På grunn av tunnelen som ligger rett under Oddernesveien går det ikke an å bygge undergang under dette krysset. I følge hva Statens vegvesen har sagt muntlig kan det av samme grunn heller ikke bygges overgang. (Det vil ikke kunne festes noe i bakken) Det kommer av en eller annen grunn ikke frem i utredningen. Dette krysset har rapporten ikke skissert noe godt alternativ for, og her kommer det antagelig til å skje enda flere ulykker om det kommer sykkelekspressvei. Hadde trasen heller blitt lagt til Lovisenlund allé ville dette ikke blitt ett problem.

Utrykt for skolens elever

Motargumentene mot å legge traseen i Lovisenlund allé er blant annet at det kan bli utrykt for skolens elever å få sykkelekspressveien så tett på. Ved f.eks. å legge en undergang for gående under sykkelekspressveien og sette opp gjerde mellom skole og sykkelekspressvei kan dette løses på en veldig enkel og grei måte. Et annet alternativ er at sykkelekspressveien legges lengst vekk fra skolen i Marcus Thranesgate. Andre gode alternativer fins garantert også.

Må virkelig beboerne i Oddernesveien igjen betale en så høy pris for kommunes løsninger for infrastruktur?

Lovisenlund allé brukes veldig lite. I andre land asfalterer man veier og stier gjennom parker for å få folk til å gå og sykle der. Lovisenlund allè kunne blitt mye hyggeligere om den ble forskjønnet med møteplasser, beplantning, skulpturer, benker, lekeapparater osv. Statens veivesen har for sikkerhets skyld tegnet inn mulig trasé i Lovisenlund allé midt i parken hele veien ned og det gjør at alternativet ikke ser så forlokkende ut. Det hadde vært penere og mer praktisk å legge den til nordre side i alle fall i store deler av parken.

Vi ber om at kommunes politikere vurderer på nytt om de vil gå inn for Oddernesveien som trasé. Må virkelig beboerne i Oddernesveien igjen betale en så høy pris for kommunes løsninger for infrastruktur?