Årsaken til denne type ulykker er at lastebilsjåfører ikke ser eller har speil som fanger opp personbiler når de befinner seg på høyde med lastebilens førerhus. En personbil i den såkalte «blindsonen» kan bli truffet om lastebilen skifter fil. På Vesterveien har det skjedd fem slike ulykker hittil i år.

Et vogntog på flere titalls tonn kan knuse et mindre kjøretøy. Det må tilskrives flaks at liv ikke er gått tapt i de nevnte ulykkene. Statens vegvesen er klar over problemet, men hittil er ikke noe blitt gjort for å forebygge alvorlige sammenstøt.

På Vesterveien er problemet at mange krysser midtlinjen for raskt når de kommer fra byen gjennom tunnelen eller over broa på E 39. Noe som umiddelbart bør gjøres, er å forlenge sperrelinjen, slik at bilister må vente med å skifte fil. Bedre skilting om kollisjonsfare bør også komme på plass.

Samtidig er det viktig å understreke at lastebilsjåfører har hovedansvaret hvis det skulle skje en ulykke under filskifte. Da har de ikke utvist nok aktsomhet og forvisset seg om at det er trygt å krysse. Vi vet at yrkessjåfører lever under et betydelig tidspress, og at mange også kjører for fort. Det er ikke usannsynlig at stressede sjåfører også kan ta sjansen på å krysse midtlinjen uten å ha forsikret seg helt om at det er klar bane.

Vi tror det er viktig at også førere av personbiler blir mer bevisst på at å ligge ved siden av et tungt kjøretøy kan være farlig. Ulykker kan forebygges ved å unngå å ligge i «blindsonen» for lenge. Føreren av personbilen bør gjøre hva han kan for at lastebilsjåføren blir oppmerksom på hvor han befinner seg.

Det blir stadig flere biler på veiene. Også antallet tunge kjøretøyer øker kraftig — og med det faren for alvorlige ulykker. Det påhviler alle veifarende å opptre på en måte som kan redusere ulykkesrisikoen i trafikken. Det betinger årvåkenhet og evne til å forutse hva som kan utvikle seg til en farlig situasjon.