Dette skjer ved at bedrifter og investorer ser byen og Kvadraturen som attraktiv over tid. Da må rammebetingelsene være tydelige og til å stole på. Vi må ha gode planprosesser og fremtidsrettede holdninger til byutvikling. Forutsigbarhet for næringslivet er essensielt.

Nullvekst i handelen

Kvadraturen har hatt nullvekst i handelen de siste åtte årene, mens handelen i Sørlandssenteret har vokst med 88%. Det siste er gledelig, det første skremmende. De forretningsdrivende kjemper hver eneste dag for å overleve i en stadig skjerpet konkurransesituasjon.

Gårdeierforeningen gjorde en formidabel innsats sammen med kommunen og fikk lagt varme i siste del av Markensgaten i 2014, et helt nødvendig spleiselag på 15 millioner kroner. Dette bidro til å gjøre Kvadraturen mer attraktiv, men er nå ikke nok.

Næringsforeningen og Kvadraturforeningen i Kristiansand har i 10 år jobbet for å få realisert parkeringshus under torvet. Næringsforeningen representerer 730 medlemsbedrifter og 25.000 arbeidsplasser. Kvadraturforeningen representerer 300 medlemsbedrifter og over 1000 arbeidsplasser. Våre medlemmer er bl.a. de største bedriftene i vår region, butikkdrivere, gårdeiere og investorer. Begge foreningene arbeider systematisk og langsiktig med utviklingen av byen.

Bærebjelken

Begge foreningene mener at vi nå MÅ få på plass parkeringshuset på Torvet, for å styrke Kvadraturen. Vi vil ha handlende inn i hjertet av Kvadraturen, tett opp til det mest pulserende forretnings— og restaurantliv i byen. Det er dette livet og denne aktiviteten som bærer byen og som skal være bærebjelken videre. Vi ber innstendig politikerne ta dette innover seg - det er våre medlemmers omsetning og lønnsomhet det står om- og derved et levende bysentrum som skal være attraktivt i både lokal og regional sammenheng. En pulserende by må tilføres en stadig utvikling i nye butikker, restauranter og andre virksomheter for å kunne lykkes. Den formidable investeringen i Kvartal 32 vil få en viktig nærhet til nytt Parkeringshus, som igjen medfører at eksempelvis Zara etablerer seg med hele 2500 m2 butikk.

Gateparkering i direkte nærhet av nytt parkeringshus kan man ved fordel fjerne for at byen kan fremstå som en grønnere oase. La oss endelig få til en gågate i Skippergata mellom Gyldengården og Markensgate, noe en samlet handelsstand ser på som svært ønskelig, og som en reell mulighet, nå som Parkeringshus under Torvet kommer på plass

Samspill og tillit mellom kommunen, bedrifter og investorer er helt avgjørende for Kvadraturens framtid og investorers vilje til å bruke penger i byen.

Krevende for investorene

Vi ser på det som svært alvorlig at _det sås tvil om et vedtak fattet i bystyret når dette litt etter skal settes ut i livet._ Usikkerheten gjør det svært krevende for investorene å gjennomføre de vedtatte planer. Det ligger en grundig saksbehandling over mange år forut for vedtaket, og mange mer omfattende planer er forkastet. Når en plan er besluttet og arbeidet med gjennomføring er igangsatt, blir det vanskelig å plutselig bli motarbeidet slik man har opplevd i denne saken. Investorer og utbyggere har i dette prosjektet forpliktet seg på flere hundre millioner i egenkapital og lån for å realisere både parkeringshus og et nytt stort kjøpesenter som er svært viktig for Kvadraturens utvikling. Samspill og tillit mellom kommunen, bedrifter og investorer er helt avgjørende for Kvadraturens framtid og investorers vilje til å bruke penger i byen.

Investorene sliter hver dag med et stort overskudd på næringsarealer i Kristiansand. Hvorfor skal man bekymre seg for at det en periode er overskudd på parkeringsplasser i byen. Dette vil utjevnes når byen vokser. Noen parkeringshus kan også bli revet og andre parkeringsplasser sanert. Denne utviklingen må gå sin normale gang uten detaljinnblanding fra lokale eller sentrale myndigheter. Et stort, sentralt parkeringshus for gjester inn i Kvadraturen vil fremme handelen og gjøre byen attraktiv for gjester. Slik det er i de fleste andre større byer.

Dette ber vi om tverrpolitisk forståelse for. Vi ber kommunen være medspiller i en fremtidsrettet byutvikling.