Den beste måten å styrke elevenes læring på er at lærerne i grunnskolen er faglig sterke og kvalifiserte. For å styrke lærernes kompetanse har derfor regjeringen mangedoblet sin satsning på etter— og videreutdanning av lærere, kalt Kompetanse for kvalitet. Resultatet er at rekordmange lærere har søkt om dette for neste skoleår, også her på Sørlandet. Dette tallet kunne likevel vært høyere. Signaler vi har fått tilsier at det er mange flere lærere som ville ha søkt videreutdanning hvis det kunne vært tilbudt relativt nærme geografisk. Her har Kristiansand Høyre og Vest-Agder Høyre oppfordret Universitetet på Agder, om mulig i samarbeid med andre læresteder, til å opprette flere kurs som tilbys lokalt.

Det vi primært etterlyser er videreutdanning i realfagene, og da spesielt innen naturfag. Kjemi og fysikk-kunnskapene hos de fleste allmennlærere er i dag tynn. Årsaken til dette ligger i at de fleste allmennlærere har sin faglige ballast fra et halvårskurs på lærerhøyskolen som ble kalt Natur, Samfunn, Miljø. Dette kurset skulle gjørede fremtidige lærere kompetente til å undervise opp til tiende trinn i både kjemi, fysikk og samfunnsfag. Denne løsningen ble endret i forbindelse med omleggingen av lærerutdanningen. Hvilket gjorde at de nyutdannede lærerne har en større faglig ballast, men det hjelper lite for det store flertall som fremdeles kan ha opptil tretti år igjen å undervise i disse fagene.

Realfagskompetanse er en viktig drivkraft for forskning og nyskaping, og avgjørende for Agders konkurransekraft i fremtiden. Den viktigste enkeltfaktoren for å øke elevenes læring og kompetanse innen realfag er læreren. Derfor vil Høyre både lokalt og nasjonalt satse på etter- og videreutdanning av lærere, men her trenger vi hjelp av UIA. Vi venter spent på respons på vår oppfordring.