Det hjelper ikke hvor god læreren er, verken faglig eller pedagogisk, hvis hun har for mange elever å følge opp. For mange elever per lærer legger begrensninger for organiseringen av undervisningen. Det begrenser også lærerens muligheter til tett oppfølging av elevene. Jeg kan ikke se at Stokkelien og Furre har noe svar på denne utfordringen. Tvert imot. Høyres svar er at bare lærerne blir bedre, særlig i realfag, så ordner det seg. SV er for øvrig enig i at «barna våre er for viktige til å bli utsatt for ideologisk styrte eksperimenter», særlig høyreideologiske eksperimenter. Slik som privatisering av skoler, karakterbasert skolevalg og en skole der konkurranse er et bærende prinsipp.

Viktigste enkeltfaktor

At læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevers læring, og at god faglig og pedagogisk kunnskap hos læreren er viktig, er ikke Høyre alene om å mene. Det mener SV også. Derfor innførte den rød-grønne regjeringen, med en kunnskapsminister fra SV, en strategi for kompetanseheving av lærerne, kalt «Kompetanse for kvalitet». Det er derfor skivebom når høyrepolitikerne Stokkelien og Furre prøver å

få det til å se ut som at SV og undertegnede er imot at lærere i Kristiansand søker og får videreutdanning. Jeg vil heller si at endelig får lærere i Kristiansand mulighet til å delta i videreutdanningsprogrammet. Det er ikke lenge siden Kristiansand var blant de dårligste kommunene på dette. Like selvfølgelig er det at UiA skal legge til rette for videreutdanning av lærere, helt i tråd med videreutdanningsstrategien fra den forrige regjeringen.

Hvorfor tror Høyre at sultne elever lærer bedre? Jeg vil minne om at noe av det første Høyre gjorde i regjering, var å fjerne frukt og grønt, en ordning som både elever og lærere kunne fortelle bidro til bedre konsentrasjon.

En rekke påstander

Stokkelien og Furre kommer med en rekke påstander om viktigheten av nasjonale prøver og kontinuerlig testing. Nasjonale prøver er ikke laget med det formål å si noe om hvor god skolen er. De sier noe om hvilket nivå eleven er på i lesing, regning og engelsk. Skolens bidrag testes ikke. At de likevel blir brukt til å rangere skoler, er noe SV er imot, og bidrar til å gi et galt bilde av mange skoler. Store oppslag i media om hvilken skole som er best eller dårligst forbedrer ikke elevenes resultater. Kartleggingsprøver er viktige for læreren, for å kunne gi elevene råd og veiledning i hvordan de kan komme videre i sin utvikling og læring.

Samarbeid mellom lærere og mellom skoler er bra. Det gir skoleutvikling. Men jeg undres over hva Høyre vil med å bruke ressurser for å kartlegge «beste praksis og formidle dette til hele Kristiansandskolen». Betyr dette at Høyre vil styre lærernes metodevalg? Aksepterer Høyre at lærerne har kompetanse til å velge metode som virker, ut fra læringssituasjonen til den enkelte elev og klasse?

Konkurranse mellom skoler

Når Høyre tar til orde for «full åpenhet om resultater på skolenivå», så handler det om konkurranse mellom skoler og kommuner. Sitat: «Kristiansand Høyre arbeider for at grunnskolen i Kristiansand fortsatt skal levere de beste resultatene på Agder og i tillegg ha som mål å komme seg opp blant de fem beste kommunene i landet.»

Skolene i Kristiansand «leverer ikke resultater» som en kommersiell bedrift. Skolene i Kristiansand utvikler og utdanner unge mennesker, hele mennesker . Også Høyre bør ha fått med seg det presset unge mennesker opplever, ikke minst i jaget etter å være vellykket. Hvorfor ønsker Høyre å forsterke dette presset med mer konkurranse i skolen? SV er imot å gjøre skole til en «olympisk øvelse» der det utdeles medaljer. Men Høyre liker jo medaljer…