Paul Chaffey etterlyser private eliteskoler som kan gi spesialutdanning i fag som matematikk, naturfag og språk. Han viser til at det eneste opplæringsområdet hvor det er lov til å være god i Norge er idrett, hvor vi har et privat toppidrettsgymnas, som ingen stiller spørsmål ved berettigelsen av.

Øystein Djupedal svarer programmatisk at de elevene som vil spesialisere seg, kan gjøre det slik den offentlige skolen fungerer i dag. Han frykter segregering og sosiale forskjeller, og har som mantra at alle elevene skal gjøres bedre. Og at det å satse på at noen dyktige elever utvikler spisskompetanse i utvalgte fag nasjonen trenger, fører både til sosiale forskjeller og fare for en nivellering av kunnskapsnivået hos de øvrige.

De rød-grønne partiene har et i høyeste grad ambivalent forhold til kunnskap og kunnskapsformidling. Det at noen utvalgte, dyktige elever får anledning til å raffinere sine evner og kunnskaper på privatskoler som satser på spisskompetanse, vil på ingen måte forringe utdanningsnivået i allmennskolen.

At vi har et toppidrettsgymnas har da ikke nivellert nivået på unge idrettsutøvere i Norge. Snarere tvert om skulle vi tro. Men straks det blir tale om teoretisk spisskompetanse i fagområder norske teknologi— og kunnskapsbedrifter har behov for i årene fremover, fører dette til uakseptable forskjeller og utarming av allmennskolen i Øystein Djupedals logikkbok.

Øystein Djupedal er også minister for universiteter og høyskoler. Da bør han vite at kunnskapsnivået i fag som matematikk og naturfag blant dagens studenter, er betydelig svakere enn de var for et par tiår siden. Og at rekrutteringen til disse studiene har vært sviktende over flere år.

Det bekymrer norske kunnskapsbedrifter, og det bør bekymre Øystein Djupedal. Dersom private eliteskoler kan stimulere til økt rekruttering av motiverte og kompetente studenter til disse studiene, ser vi bare oppsider.

Men i de rød-grønnes utdanningsideologi er det bedre at alle er like dårlige enn at enerne får anledning til å skille seg ut. Bortsett fra i idrett.