Med de foreslåtte kravene ville en fjerdedel av dagens lærerstudenter blitt avvist. Hadde karakterkravet i norsk og matematikk vært 4, ville 70 prosent av dagens studenter blitt utelukket fra studiet. Dette illustrerer godt hvor nødvendig det er med et faglig løft.

Norske skoleelever kommer dårlig ut i sammenligninger med jevnaldrende i andre land når det gjelder ferdigheter i morsmål og matematikk. Slappe opptakskrav til lærerutdanningen kan være en del av forklaringen. Slik det har vært hittil, risikerer elever å få matte— og norsklærere som selv har store problemer i fagene. Derfor er det på sin plass at de faglige opptakskravene til lærerutdanningen skjerpes.

Utdanningsforbundet støtter de nye kravene, mens Pedagogstudentene henviser til at gode karakterer fra videregående skole ikke er noen garanti for å bli en god lærer. Argumentasjonen har selvsagt noe for seg, men faglig dyktighet må uansett ligge i bunnen. Kanskje burde minimumskravene i norsk og matematikk ha vært høyere enn en 3-er, siden det handler om nøkkelfagene i skolen.

Utdanningsdepartementets begrunnelse for å skjerpe kravene er å få lærere med gode faglige kvalifikasjoner. Det er også et forsøk på å høyne lærerutdanningens status og øke rekrutteringen. Søkningen til lærerutdanningen har vist en fallende tendens, og det blir en utfordring for både lærerorganisasjonene og utdanningsminister Kristin Clemet å få unge til å velge læreryrket.

Frykten er at skjerpede krav kan føre til sterk reduksjon i studenttallet, og at utdanningen sentraliseres. Styrken i dag er at utdanningen skjer ved høyskoler spredt ut over landet, og nærheten til studentenes bosted er med på å sikre rekrutteringen av lærere i Distrikts-Norge. Men frykten for lavere søkertall i en overgangsperiode kan ikke stoppe krav om at fremtidige lærerstudenter må holde et høyere faglig nivå enn i dag.

Samtidig må vi ikke glemme at det er for få lærere med fremmedkulturell bakgrunn i norsk skole. Og at de er underrepresentert i lærerutdanningen. En del studenter med minoritetsspråklig bakgrunn kan få problemer med det nye kravet til norskkompetanse, selv om de holder mål ellers. For denne gruppen må det være mulig å utarbeide alternative krav for å hindre at de faller helt gjennom ved opptak.