Vi tenker på de vedtak som forvaltningsutvalget i Lillesand nå har truffet med fem mot fire stemmer angående søknadene fra pengesterke næringslivsledere som ønsker å bygge ut sine ferieeiendommer i Lillesands skjærgård. Søknadene har vært kontroversielle, og det styrker ikke nettopp kommunens troverdighet som forvalter av kystsonen at man med knappest mulig flertall bryter med de reglene kommunen tidligere har vedtatt og håndhevet overfor mindre bemidlede søkere.Dersom det er millionærenes trusler om rettssaker som har skremt kommunen til å være ettergivende, må vi minne om at miljøvernminister Siri Bjerke har lovet Lillesand og andre kystkommuner statlig støtte til slike utlegg. Men alt tyder på at dette er et rent politisk oppgjør om retningslinjene for forvaltningen av skjærgårdsarealene med «hytte-liberalistene» Høyre, Frp og KrF i flertall mot Ap, SV og Venstre.For utenforstående og for andre hytteeiere som tidligere har fått avslag på samme type søknad, fremstår Lillesands godkjenning av Ola Mæhles utbyggingsprosjekt, som en himmelropende forskjellsbehandling. Oslo-millionæren sitter allerede på en av Blindleias største ferieeiendommer hvor dimensjonene når det gjelder fritidsbolig, brygge og andre fasiliteter langt overskrider de retningslinjer som ville blitt godtatt i dag. Nå har kommunen både gitt ham konsesjon til å overta nabogårdsbruket, hvor boplikten skal praktiseres etter prinsippet «lei en sørlending», og tillatt ham å bygge låven om til to fritidsboliger uten boplikt.Det siste grepet er en prinsipiell saltomortale som slår bena under de regler og den praksis kommunen har fulgt de siste årene. Bystyret har vedtatt at det ikke skal bygges flere fritidsboliger i kommunen og eiere av eksisterende fritidsboliger må kjempe for selv den minste påbygging. Nå har Lillesand kommune åpnet slusene og brutt alle sine egne regler og gode forsetter for å imøtekomme søknaden fra en av de største eiendomsbesittere i Blindleia. Den som har mye får mer. Det smaker ikke godt.Vi kan ikke skjønne annet enn at dette må føre til en politisk oppvask i Lillesand. Uansett hva man måtte mene om de regler som har styrt Lillesands forvaltning av kystsonen er forskjellsbehandling og uforutsigbarhet uforenelig med god forvaltningsskikk. Og særlig betent blir det når forskjellsbehandlingen har skinn av å favorisere pengesterke eiendomsbesittere.Dersom ikke Lillesand selv rydder opp i sitt eget hus kan miljøvernminister Siri Bjerke øse av kommunens prinsippløshet og løssluppenhet for å finne argumenter for en sterkere statlig styring av den sårbare kystsonen.