Forventingene til denne stiftelsen, av mange kalt Kulturstiftelsen, er både mange og store. Det skal de naturligvis være. Vi snakker om en kultursatsing det ikke finnes maken til i landet. Eller som Øystein Eidsaa sa det i debatten på Frk. Larsen: «Kulturby Bergen hadde 100 millioner til rådighet i sitt kulturbyår 2000. Kristiansand får 100 kulturbymillioner hvert år i all evighet».I debatten har man til nå sett både glede, forventning, kritikk og litt engstelse, til og med noe surmuling. «Når krybben er tom, bites hestene», heter det i ordtaket. Her er vi i ferd med å få en krybbe som kommer til å renne over noe ganske ettertrykkelig. Da burde det være liten grunn til å bites, i alle fall i første omgang. Styret må få komme i gang med sitt viktige arbeid. De må få tilsatt en daglig leder som har de rette kvalifikasjoner og kvaliteter — det gjelder både på det økonomiske og på det kulturelle området. Stiftelsens vellykkethet avhenger i stor grad av at man finner den rette personen til å ha det daglige ansvar for driften. I dette stykket gjelder det å tenke stort, nytt og visjonært. Styret må få anledning til å utforme det fremtidige arbeid i stiftelsen. Men de må ikke få arbeidsro. Representanter fra styret sier selv at de ønsker å stå i åpen dialog med kunst- og kultur-kretser i byen. Den dialogen kan bare komme i gang dersom de samme kretser bruker denne invitten og kommer med konstruktive forslag. Stiftelsen skal ikke bare være for kulturfolk. Det er befolkningens stiftelse det er snakk om. Derfor er det viktig med en bred debatt om stiftelsens virksomhet. Den debatten åpner vi gjerne for i våre spalter. Minst like viktig som de mange spennende tiltak som kan komme i gang i byen på grunn av stiftelsen, er det engasjement og den bevisstgjøring de nye mulighetene kan komme til å skape hos store deler av befolkningen. Stiftelsens styre og daglige ledelse skal forvalte den enorme formuen på 1,7 milliarder kroner. Det må selvsagt gjøres innenfor trygge økonomiske rammer. Dernest skal de skape gode levekår og sikre arbeidsplasser ved å la midler gå til å støtte kvalitetstiltak av ymse slag, både innenfor kunst, kultur og kunnskapsinstitusjoner. Styret kan også selv initiere nye tiltak. Her ligger det spennende muligheter og utfordringer innad for styret. Men igjen ligger utfordringene på både enkeltmennesker, grupper og institusjoner i byens befolkning. Den dagen pengene er på plass i stiftelsen bør en idédugnad av dimensjoner være i full sving, og den bør begynne nå. Noen er allerede i gang. Det er liten grunn til å sitte på gjerdet å vente. Det eneste hinder som nå står igjen før det store løftet begynner er Konkurransetilsynets behandling av aksjesalget. Det kan utsette, eller i verste fall forpurre det hele. Vi vil tro at slike hindringer vil bli møtt med massive protester fra lokalt hold. Like massivt bør engasjementet bli for å utnytte de enorme muligheter som nå skal gjøre Kristiansand til Norges beste by å bo i.