Dette forslaget er merkelig og etter mitt syn direkte uforsvarlig. Forsvarssjefen etterlyser sterkt tilgengelighet, reaksjonsevne og utholdenhet når det gjelder Hæren, Sjøforsvaret og Luftforsvaret. Så hvorfor foreslår han å svekke en organisasjon som har nettopp disse kvalitetene og i tillegg en landsdekkende tilstedeværelse?

Sørlandet kan bli helt uten HV-styrker!

Når vi i tillegg vet at støtte fra våre allierte i en krisesituasjon avhenger av norske avdelinger på landjorda som sikrer mottaksområdene for denne støtten. Ellers kommer de ikke. Hæren har ikke kapasitet, men det har det HV per dags dato. Det har vært gjennomført øvelser i stor skala der det ble øvd på nettopp dette.

Sørlandet kan bli uten HV-styrker

Forslaget fra Forsvarssjefen vil innebære en regionalisering av HV og da med en viss prioritet til Nord-Norge. Sørlandet kan bli helt uten HV-styrker! Det er helt greit at nordområdene har prioritet, men vi kommer ikke utenom at Sørlandet er porten mot Europa, så hvorfor legge denne flanken åpen?

Les også:

Forsvarssjefen har åpenbart et økonomiproblem, men HV trekker kun 3 % av forsvarsbudsjettet og leverer etter mitt syn meget godt! Hadde det ikke vært smartere å se litt på Forsvarets etter hvert meget store støttestruktur? Eller se litt nærmere på Forsvarsbygg sin organisasjon og oppgaver? Jeg mener HV burde bygges opp og ytterligere moderniseres slik at man vil være bedre rustet i tiden vi er inne i.

Riksrevisjonens kritikk

Nedenfor nevner jeg noen av problemområdene der HV har en viktig rolle som positiv bidragsyter.

• Samfunnssikkerheten er ikke god nok. Viser til Riksrevisjonens kritikk av Justis— og beredskapsdepartementet. Her fremheves det at selv fire år etter 22. julikommisjonens anbefalinger er oppfølgingen svært mangelfull: «Vesentlige mangler vedrørende ivaretakelse og koordinering av vår samfunnssikkerhet. Det svekker beredskapen på generell basis.» Også Forsvarets.

• Det er nødvendig med et bedre samarbeid mellom forsvar og politi/nødetater uttaler Svein Holtan som ledet et ekspertutvalg satt ned av nødetatene og Forsvaret.

• Forsvarets beredskapsevne er svak. Kraftig kritikk fra bla Riksrevisjonen.

• Brigade Nord har bare beredskap «av og til». Da har vi bare Telemark Bataljon og et par små elementer fra HMKGs garde igjen.

• Hæren er altfor liten, noe alle er enige om. Strategiske forflytninger av hærelementer vil ta lang tid. Dette kolliderer med kravene til hurtig reaksjonsevne.

• Midler til øvelser og trening etterlyses i alle våpengrener og Heimevernet.

Dette er en faktadel av bakteppet når man skal vurdere å redusere HVs volum og struktur.

Argumenterer for å beholde og styrke nåværende HV-struktur:

• Heimevernet trekker kun ca 3 % av Forsvarsbudsjettet.

• HV har meget høy beredskap og kan settes inn på kort varsel.

• Hele HV er en spydspiss. Når alarmen går så vil hele HV-strukturen være klar i løpet av kort tid.

• HV er redusert kraftig de siste årene og er nå nede på et minimumsnivå med 45.000 befal og mannskaper. HVs volum er en viktig del av beredskapen.

Terrorsituasjoner

HV utgjør den skarpeste delen av samfunnssikkerheten i alle fylker og kommuner og vil i gitte situasjoner være helt avgjørende når politiets ressurser ikke strekker til. Det tenkes her spesielt på terrorsituasjoner eller forebygging av slike.

HV utgjør den skarpeste delen av samfunnssikkerheten i alle fylker og kommuner og vil i gitte situasjoner være helt avgjørende når politiets ressurser ikke strekker til.

HV er Forsvarets samarbeidsorgan mot alle Fylkesmenn og kommuner. I krise eller krig er denne koblingen helt vital. På Agder mangler vi nå en HV-distriktsstab etter at stab HV-07 ble lagt ned for noen år siden. Men det går det jo an å gjøre noe med.

Nå må alle samarbeide for å bevare HVs struktur som den er i dag. Uten gode forsvarselementer er vi ute på en farlig vei. Jeg ber spesielt Agderbenken ta skikkelig tak i dette og så vil organisasjoner og privatpersoner støtte denne viktige saken.

Innlegget er forkortet. Red.