Ludvig Ilebekk, Kvadraturen, Kristiansand

Torhild Bransdal mener at folk på Lund og Sødal slipper bompenger og glemmer da oss som bor i Kvadraturen.

Selv har jeg i 25 år bodd på Søm og var lykkelig da vi flyttet til Kvadraturen, for nå slipper vi bompengeabonnement. Vi kunne den gang betale kontant og få kvittering ved bompassering. Etter tre måneder forsto vi at dette var dyrere enn dyrt og anskaffet på nytt helårs abonnement. Du har tydeligvis ikke forstått at vi som bor på Lund, Sødal og i Kvadraturen er «fanget» innenfor en bomring. Vi kan ikke røre oss før vi må betale bompenger for å komme hjem igjen.

Dere som bor i Vennesla kan komme rundt hele verden uten å betale bompenger, men ikke til Kristiansand. Det er urettferdig, det.

Dersom en fra Sødal skal besøke Kristiansand kirkegård og er så uheldig å bruke sin bil (alternativ til å gå, sykle eller ta taxi, da der ikke er noen bussforbindelse som passer), parkerer på den tiltenkte kommunale parkeringsplassen på Setesdalsveien, og betaler sin parkeringsavgift – da er han nødt til å kjøre gjennom bomringen for å komme hjem igjen. Er det rettferdig?

Tar vi utgangspunkt i de tre nevnte områdene og skal lage rettferdighet, må vi lage en bomring rundt sentrum av Mandal, Søgne, Songdalen, Vennesla, Birkeland, Lillesand, Grimstad, osv. så kan ingen komme utenfor sin region uten å betale bomavgift for å komme hjem igjen. Da kan vi begynne å snakke om rettferdighet.

Bransdal glemmer også en annen vesentlig del. Det rettferdige hadde vært ingen bomring i Norge. Vi er alle, uansett om vi har bil eller ikke, avhengige av et veinett. Dette burde være trygt og av høy god standard. Bomring er et symbol på politisk udyktig økonomistyring. Hadde bilens inntekter til det offentlige blitt brukt til trafikkformål, så hadde veinettet vært uten bombetaling og til eksempel for resten av verden.

Dersom dere (politikere) likevel ikke hadde fått nok penger, kunne dere plusset på drivstoffavgiften litt, da hadde vi betalt etter forbruk og ikke etter tilfeldig plasserte bomstasjoner. I tillegg hadde det ikke kostet noe å få inn de ekstra kronene. Men, det skaper jo ikke sysselsetting og politisk debatt.

Dagens bomstasjoner er kun kostnadsdrivende og dere politikere bruker masse unødvendig tid til å diskutere for og imot i utallige komiteer og utvalg. Dette medfører kun at vi trolig aldri får et godt og tidsmessig utbygd veinett i Norge. Bruk tiden på å løse problemet og ikke på å konstruere opp nye problemstillinger.

Lykke til, Bransdal – sett bomring rundt Vennesla sentrum før du neste gang nevner rettferdighet i forhold til bompenger.