Vi har jobbet med disse planene lenge. Vi har spurt dere lesere gjennom flere undersøkelser, vi har utredet og vi har diskutert fram og tilbake. Konklusjonen vår er klar: vi mener vi vinner så mye på å lage avisen på én rygg at tiden er inne for denne endringen. Det er 40 år siden Fædrelandsvennen i fullformat gikk over i to deler. Siden det har vi gått fra å være ettermiddagsavis til morgenavis, vi har endret til tabloidformatet, vi har kommet ut i tre deler og i to deler. Nå er vi tilbake i én del, og vi gjør det selv om vi vet at en del av våre abonnenter setter pris på å kunne dele avisen ved frokostbordet. Jeg skal forsøke å forklare hvorfor vi gjør dette, og begynner med de praktiske årsakene:

Først og fremst ønsker vi oss en mer fleksibel avis. Dagens løsning med to deler har en begrensing i trykkeriet som gjør at delene må være like store. Dette er litt teknisk, og i utgangspunktet ikke noe jeg burde plage abonnentene med, men likevel: Problemet oppstår når det skjer store nyheter. Vi har da ofte behov for å utvide antall nyhetssider i del én. Men gjør vi dette må vi utvide med tilvarende antall sider i del to. Ofte fører dette til at vi ikke makter å gi leserne en riktig dimensjonert dekning av det som skjer i nyhetsbildet. Med avisen på én rygg kan vi enklere gi nyhetene den plass de fortjener.

Eivind Ljøstad kommenterer.

Det er annonsemarkedet som har lagt føringer for størrelsen på avisene, også antall deler. Det er særlig én stor endring som har preget avisene de siste årene, det er at det såkalte rubrikkmarkedet har flyttet seg over i digitale kanaler, særlig til finn.no. Denne trenden vil fortsette også med andre typer annonser, og føre til at behovet for antall sider vil variere mer enn før. Denne variasjonen håndteres enklere med én del.

Så til det viktigste, nemlig innholdet:

Den nye avisen får nytt design, men dette er bare interessant dersom det bidrar til å rydde opp i avisen og styrke presentasjonen slik at innholdet kommer bedre til sin rett. Vi har fått hjelp av de flinkeste folkene i Norge til å lage det nye designet, byrået Teft i Oslo, og mener vi fra lørdag fremstår på en måte som skal gi flere gode leseropplevelser. Det vil bli mer å lese, gjennom flere små saker. Det vil bli en tydeligere prioritering slik at du ikke skal være i tvil om hva som er våre viktigste saker hver dag. Vi styrker vår satsing på helg, fordi vi vet at du da har bedre tid til å lese avisen og vi vil satse mer på debattstoff.

Vi skal satse mer på det vesentlige innholdet og bruke mindre tid på det uvesentlige. Det er til syvende og sist ikke antall deler eller antall sider det kommer an på, men kvaliteten på den journalistikken vi leverer som bestemmer om du synes det er verdt å abonnere på Fædrelandsvennen.

Vi gjør ingen endringer i Fædrelandsvennen hvis vi som jobber her ikke tror at disse endringene vil gjøre deg som abonnent mer fornøyd. Vi lever med store og krevende forandringer i mediemarkedet, men vi lever godt med det og vi prøver etter beste evne å kombinere en satsing på våre papirprodukter samtidig som vi styrker våre digitale produkter. Fædrelandsvennen har valgt å ha en offensiv holdning til de store endringene som skjer i mediekonsumet. Vi var først ute av de store avisene med å innføre brukerbetaling på vårt digitale innhold. Det har vi hatt suksess med. Etter oss har flere kommet med lignende løsninger, blant andre Stavanger Aftenblad sist sommer og Bergens Tidende som lanserte sin løsning i går. Vi jobber hver dag for å bevare Fædrelandsvennens posisjon som det største og viktigste mediehuset mellom Oslo og Stavanger, og vi tror det er høy kvalitet på journalistikken vår som er den beste garantien for å klare denne jobben.

Vi gjør ingen endringer i Fædrelandsvennen hvis vi som jobber her ikke tror at disse endringene vil gjøre deg som abonnent mer fornøyd

Min oppgave er derfor først og fremst å sørge for at journalistene i Fædrelandsvennen får tid til å grave fram lokale nyheter, og det vil den nye avisen legge bedre til rette for.

Vi har allerede fått tilbakemeldinger på våre planer. De som er negative liker ikke at vi tar fra dem muligheten til å dele avisen. En avis skal ha stor respekt for sine lesere, ikke minst de lesevanene vi har bidratt til å skape. Samtidig er det vår oppgave å skape nye vaner i tråd med de endringene ny teknologi skaper. Derfor avslutter jeg med å minne deg på at det fortsatt er mulig å dele avisen selv om vi kommer på en rygg, og dette er ikke tomt prat, men ment på ramme alvor: Med en pc eller et leserbrett kan du lese papiravisen digitalt. Da får du maksimalt ut av ditt abonnement.

Jeg vet at mange fnyser av dette. Min kollega, sjefredaktør Gard Steiro i Bergens Tidende som lanserte ny avis i én del onsdag denne uka, har også brukt dette argumentet med blandede tilbakemeldinger. En hissig bergenser meldte følgende: «Du, Steiro, har du prøvd å spise knekkebrød med syltetøy mens du leser avisen på datamaskinen».

Jeg drister meg likevel utpå: Prøv det, i hvert fall hvis du ikke orker å vente på at partneren din blir ferdig med avisen.