Det er bra at engasjementet er på topp, men diskusjonen synes å ha snevret seg ned til et altfor defensivt nivå.

Man diskuterer hva som skal ofres/ødelegges i kommunen i stedet for å være opptatt av hva som er den beste løsningen for kommunen, dens innbyggere og fremtid. Det politiske arbeidet er nærmest skrumpet inn til en «pest eller kolera»-debatt. Det er forunderlig at debatten er blitt så smal og ubehjelpelig.

Man kan lett forstå at politikerflertallet nå har valgt å skjerme Tofteområdet. Det er også lett å være enig i at det slett ikke må plasseres en firefelts motorvei i Tofte/Dal-området. Likedan bør det heller ikke legges en slik trafikkmaskin andre steder i kommunen, like ved der det bor folk eller i bolignære områder. De foreliggende alternativer som nå drøftes er helt forkastelige. Konfliktnivået er skyhøyt, og det er naturlig, nettopp på grunn av at mye av bygda vil ofres og ødelegges. Store deler av Søgnes identitet blir borte for alltid dersom en av disse traseer blir valgt.

De foreliggende alternativer som nå drøftes er helt forkastelige.

Den fraværende debatten etterlyses. Og det er underlig og nesten ikke til å tro at politikerne bare legger seg langflate for veivesenets «ødeleggelsesforslag». Hvorfor i all verden løfter man ikke blikket og ser på mulighetene for helt andre og mer fremtidsrettede og samfunnstjenlige løsninger? Hvorfor er debatten begrenset til at veien skal nedom/innom Søgne? Det er ingen fornuft eller logikk i det. Hvorfor har politikerne ikke lagt seg på en mer offensiv linje overfor Statens vegvesen og krevd bedre forslag? Det har de jo full anledning til.

Griper nå Staten inn? Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og statssekretær Bård Hoksrud har nylig annonsert at de nå endrer på hvordan man skal planlegge nye hovedveiprosjekter. Heretter skal man legge slike veier utenom bebyggelse, bl.a. for å spare folk for støy, slitasje og lokal forurensing. Hvordan denne endringen skal forstås i praksis, kan være litt uklart, men den kan forhåpentligvis bety at eksisterende traséforslag gjennom vår bygd må legges bort. Det gjenstår å se. I så fall må man starte prosessen helt på nytt.

Som kjent har Statens vegvesen nylig endret på traseen gjennom Songdalen, nærmere bestemt ved boligområdet på Rosseland/Kolekniben. Nå vil man legge veien åpen, noe som vil spre støy og forurensing i boligområdet. Dette gjør faktisk at hele traseen gjennom Søgne og Songdalen nå er så konfliktfylt at den ikke bør gjennomføres. Det er lite trolig at gjenstående traséforslag vil være forenlig med statens nye krav.

Det skal nå planlegges helt ny firefelts vei gjennom Kristiansand og videre vestover. Dette, sammen med de uløselige problemene med nåværende traséforslag og nye statlige retningslinjer, bør avgjort legge godt grunnlag for å se på veisaken med helt nye øyne. Det er mange som hevder at tiden for lengst er moden for å se en slik hovedferdselsåre, mellom Østlandet og Rogaland, i et adskillig mer fremtidsrettet og samfunnsnyttig perspektiv. Å legge veien i en adskillig mer indre trasé, slik at den også kan betjene de mer indre bygder bedre, vil sannsynligvis gagne samfunnet bedre enn å presse veien gjennom våre tett bebodde kommuner i dagens konfliktfylte traséforslag.