Det bør landsdelen, Kristiansand kommune og byens handelsstand også gjøre. For hadde festivalen i år blitt en fiasko, ville det trolig vært over og ut for Kristiansands sterkeste merkevare.

Quart-festivalens historie er på en måte et speilbilde av rockekulturens kaos, skandaler, intriger og det organiserte anarki. Og vi har opplevd rikelig av alt dette gjennom årene hvor det hele kulminerte i fjor med et økonomisk mageplask som truet festivalens fortsatte eksistens.

Vi har fulgt festivalens viderverdigheter med et kritisk blikk, og vi var også skeptiske til at Kristiansand skulle gå tungt inn i stiftelsens styre. En kommunal rockefestival ville neppe hatt livets rett.

Det er derfor med glede vi konstaterer at Quart-festivalens nåværende styre og ledelse har gjort alle spådommer til skamme, tok grep og avviklet en festival som verken har opplevd de store økonomiske eller administrative skandalene.

Dette bekrefter også at den tidligere Quart-ledelsens anarkistiske lederstil ikke har vært noen forutsetning for en vellykket festival. Snarere tvert om. Med all respekt for det arbeid som ble lagt ned i form av dugnader og av en mer eller mindre fast stab som etter hvert utviklet et «eierskap» til festivalen — de har åpenbart ikke vært uunnværlige. Og de bidro vel heller ikke til å skape den mest stabile rammen rundt Quart-festivalens organisatoriske virke.

Årets Quart-festival er derfor også en seier for festivalsjefen, Toffen Gunnufsen. Quart-gründeren var i hardt vær i fjor da det stormet som verst rundt opprydningen i organisasjonen. Foran årets festival har Gunnufsen kunnet konsentrere seg fullt og helt om musikken og det kunstneriske - det festivalen egentlig dreier seg om.

Vi konstaterer at Quart-festivalen fortsatt er liv laga. Til tross for et turbulent fjorår med uro og usikkerhet om den fremtidige ledelse og drift, har festivalen igjen vært nesten utsolgt og avviklet et nær plettfritt arrangement.

Men fortsatt henger det mørke, økonomiske skyer over festivalen. «Økonomisk suksess» i år er å gå i balanse. Og selv om det skulle bli et lite overskudd, vil stiftelsen slite med ettergjelden i et par år til. Forskjellen på økonomisk suksess og fiasko er hårfin for et slikt arrangement. Derfor må Quart-festivalen både ha værgudene og de heteste artistene med seg videre på ferden.