Det synes å være en politisk ukultur som dyrkes i mange politiske miljøer.Det er snart ikke tall på de brudd på offentlighetsloven som lokale myndighetsorganer gjør seg skyldig i — snart 30 år etter at loven ble innført for å sikre borgerne innsyn i den offentlige saksbehandling.Vi har tidligere også påpekt at dørene til møtene i kommunalutvalget i Kristiansand ble lukket uten lovhjemmel. Det skjedde ved at politikerne mente de kunne unndra møtene fra offentlighet ved å kalle dem «temamøter». Dette var imidlertid møter hvor betydningsfulle saker kunne bli realitetsbehandlet. Denne praksisen ble endret etter at søkelyset ble rettet mot kommunalutvalgets møteformer.Og nå viser det seg at toppfigurene i de største partiene i Vest-Agder fylkesting har etablert et «arbeidsutvalg» som i flere år har møttes regelmessig til «politiske samtaler» sammen med fylkesbyråkratene.Det er selvsagt intet forbud mot at politiske partier og lokalpolitikere på tvers av partigrenser fører politiske samtaler i ny og ne, i bøttekott eller i korridorer. Det er en del av den politiske prosess. Men i det øyeblikk dette formaliseres og finner sted i egne organer som møtes regelmessig, stiller kommuneloven krav til offentlighetens innsyn i forhandlingene. Utvalget skal være opprettet ved et formelt vedtak i fylkestinget, møtene skal kunngjøres, det skal foreligge en saksliste og det skal føres protokoll - og i de aller fleste tilfellene skal møtene holdes for åpne dører.Intet av dette gjelder for «arbeidsutvalget» til Vest-Agder fylkesutvalg. Det er derfor også et spørsmål om ikke de politikere som har hevet møtegodtgjørelse og tapt arbeidsfortjeneste for sine møter i dette organet har mottatt penger de ikke har krav på. Det er et forhold fylkesrevisor bør se nærmere på. I så fall er det et nytt kapittel i Vest-Agder fylkeskommunes uryddige historie når det gjelder lønn og godtgjørelser til politikerne. For noen år siden ble det avslørt at en rekke fylkespolitikere i Vest-Agder urettmessig hadde mottatt lønn og møtegodtgjørelse i strid med fylkeskommunens eget regelverk.Hemmelighold er en demokratisk uskikk. Og det mest kritikkverdige ved den etablerte ordningen i Vest-Agder fylkeskommune er at offentligheten ikke har innsyn i det som trolig er fylkeskommunens viktigste politiske organ - eller slik en av deltakerne begrunnet sin deltakelse på møtet i går: «Det er her alle avklaringer skjer.»