Trygg Trafikk kan ikke minnes en verre julimåned enn årets med unge dødsofre. Hittil i 2004 er 155 personer drept i veitrafikken.

Tett trafikk, forbikjøringer, stress og høy fart er risikofaktorer på veien, og UP-sjef Odd Reidar Humlegård forteller til Dagsavisen at råkjøringen øker dramatisk. En mer aggressiv og egoistisk kjørestil gir seg utslag i mange farlige forbikjøringer. Hittil i år har UP stoppet nesten 12.000 bilister på grunn av aggressiv oppførsel i trafikken.

De mange dødsulykkene har forskjellige årsaker, men høy fart er gjerne medvirkende. Unge gutter er overrepresentert når det gjelder råkjøring, og mange førerkort beslaglegges. Gutter er også ofte innblandet i alvorlige ulykker. Og når det går galt, ender det mange ganger med døden på grunn av de høye hastighetene. Andre pådrar seg så alvorlige skader at de blir merket for resten av livet. De lenkes i verste fall til rullestolen eller blir pleiepasienter. De menneskelige omkostningene er enorme for både familie, venner og bekjente.

Altfor ofte har vi sett ungdommer som gråtende står og holder rundt hverandre på et ulykkessted hvor venner har mistet livet. De tenner lys og legger ned blomster. Like ofte stiller vi oss spørsmål om tragediene de opplever setter så dype spor at det får noen konsekvenser for deres fremtidige oppførsel i trafikken.

Holdningskampanjer med henstilling om å bry seg og vise ansvar i trafikken gjennomføres med jevne mellomrom, men ser ikke ut til å ha noen effekt. Mange har utviklet nonchalante holdninger til fart, og når det gjelder aggressive sjåfører, finnes de ikke bare blant de unge.

Selv om de som setter seg bak ratt eller styre kan gjøre sitt for å forebygge ulykker, kommer vi ikke utenom at veistandarden har avgjørende betydning for ulykkestallene. Veiene må ha en standard som står i forhold til trafikkmengden. Ekstra milliarder renner inn i oljefondet som følge av den høye oljeprisen, og noe burde kunne investeres på bedre vei. Hvis da ikke stramheten i budsjettene er viktigere enn å redde liv.

I stedet for å investere appellerer heller myndighetene til den enkeltes ansvar i trafikken. Det er også en form for ansvarsfraskrivelse.