Kristiansand har i årenes løp gjort en hederlig innsats med sikte på å skape et stadig bedre kollektivt reisetilbud. Mye er gjort, men det er fortsatt mye som kan og bør bli bedre.

Det at samferdselsministeren kommer med 15 såkalte belønningsmillioner, har som umiddelbar virkning at det kan settes i verk en rekke tiltak som man ellers ikke hadde hatt penger til. I sum kan disse tiltakene bidra til at flere synes det blir fristende å ta bussen. Kanskje vil flere velge dette fremfor privatbilen.

Belønningsmillionene bidrar til at det nå kan opprettes noen nye felter som er forbeholdt bussen og som dermed forbedrer dens fremkommelighet. Samtidig kan det settes i gang noen flere bussavganger på enkelte strekninger. Det kan også gjøres en del tiltak som bidrar til at forholdene blir bedre for fotgjengerne samtidig som en del busstopp blir rustet opp. Det blir også opprettet en rekke anlegg for parkering av sykler nær busstoppene, også kalt bike and ride-anlegg.

Men dersom myndighetene har noe håp om at en vesentlig større andel av befolkningen skal reise kollektivt, så er det først og fremst to ting som må skje: Antall bussavganger må økes merkbart samtidig som prisene må ned.

Dette er de eneste tiltakene som vil gi rask og merkbar reduksjon i privatbilismen. Det er først når den enkelte merker at det gir bedre fremkommelighet og at det samtidig er gunstig for privat økonomi at det store flertallet velger bussen. Tiltaket med å gi forkjørsrett i kryss for Metro-busser som er forsinket med mer enn fire minutter, er sånn sett et riktig grep.

I denne omgang signaliseres det at billettprisene skal fryses på dagens nivå. Det er i det minste noe. Men etter hvert som antall reisende øker, forutsetningsvis også inntektene, bør billettprisene reduseres.

Å følge en slik linje, der man satser mer på gulrot enn pisk, vil være bedre egnet til å få nødvendig reduksjon i privatbilismen. For det er sikkert riktig som prognosemakerne hevder at det går mot et total sammenbrudd i trafikken på Vesterveien og Vågsbygdveien i løpet av få år dersom det ikke settes inn tiltak for å redusere bilismen. Alle som ferdes på disse veien i rushtiden vil ha merket at fremkommeligheten er blitt kraftig redusert i løpet av de siste årene. Den utviklingen bare øker.

Hyppigere bussavganger til konkurransedyktige priser — og da mener vi konkurransedyktig for publikum sammenliknet med privatbilen - bør være minst like aktuelt som å halvere antall parkeringsplasser i sentrum samtidig som parkeringsavgiftene dobles.