Det skjer etter at man skal svi av nær en milliard kroner på å tråkle E 18/E 39 gjennom bykjernen i Kristiansand. Da må det være tillatt å stille store spørsmål ved de råd veiplanleggerne har gitt og den planlegging de har stått for. Det var mange som mente at den veimilliarden som nå saltes ned i europaveitraseen gjennom bysentrum burde ha vært investert i en alternativ trasé nord for byen.Trafikkplanleggernes hovedargument har vært at trafikktellingene viser at gjennomgangstrafikken er minimal i forhold til den trafikk som har Kristiansand som mål. Men det gjelder da også andre større byer som har valgt å sluse lokaltrafikken langs ringveier isteden for å presse alle gjennom bysentrum.Det bor 25.000 mennesker i Vågsbygd. Mange av dem har sitt daglige virke på Lund og i Sørlandsparken. Og mange Hånes— og Søms-beboere har sitt virke i de vestre bydeler. En ringvei rundt Kristiansand ville bidra til at denne lokale gjennomgangstrafikken ikke ble presset gjennom sentrum.