Det gjelder Laura Christina Brøvig Vallenes som har fått 100.000 kroner til billedteaterprosjektet «Ikke akkurat Tornerose», aktuelt nå på Sørlandets Kunstmuseum. Ole Bernt Tellefsen med sin etter hvert veletablerte frie gruppe Scenekompaniet har fått 100.000 kroner til et prosjekt som skal utvikles i samarbeid med musikere og scenekunstnere i Nairobi og spilles både i Kenya og i Norge, knyttet opp mot FN-sambandet. Kulturrådet hadde fått inn 187 søknader med en samlet søknadssum på 68 millioner kroner, og har i denne omgang prioritert 39 prosjekter med en samlet sum på 9,5 millioner kroner. Så vil kanskje noen si at 200.000 kroner til Kristiansand i den sammenhengen blir for småpenger å regne. Men slik er det ikke. For det første er det, når en ser bort fra Scenekompaniet og Giert Werring med sitt figurteater, ikke mange som har lang tradisjon på å drive med fri scenekunst på profesjonelt nivå i byen og landsdelen, og derfor har det naturligvis vært sendt svært få søknader til Norsk kulturråd om støtte til slikt gjennom årene. De sterkeste miljøene for dette, enten det dreier seg om teater, performance, dans eller andre uttrykksformer, ligger i Oslo og Bergen, og av Kulturrådets penger havner naturligvis de aller fleste der. Men denne gang havner altså noe her. For hvert av de to prosjektene er pengesummen betydelig. Tildelingen betyr økonomisk armslag, anerkjennelse og kraftig inspirasjon til videre utvikling. De to nevnte personene bak prosjektene har heller ikke kommet lett til pengene. Ole Bernt Tellefsen har i årevis insistert på å drive sitt teaterforetak og ha det som levebrød, og har klart det ved en enorm innsats både fra ham selv og fra medarbeidere, og gjennom fantasi og kreativitet når det gjelder å skape forestillinger som både er meningssterke og samtidig salgbare. Laura Christina Brøvig Vallenes kom tilbake til hjembyen for to år siden etter endt kunstnerisk utdannelse ved Akademi for figurteater i Fredrikstad. Sammen med partnere i billedteatergruppen Loop Loop Loop har hun greid å skaffe seg en plattform for å skape profesjonell og eksperimentell scenekunst, og å ha det som et i alle fall tilnærmet levebrød. At så disse to blir lagt merke til i en søknadsbunke som består av 187 sikkert velbegrunnede og velskrevne søknader, betyr for det første at de er flinke og vel verd å bli lagt merke til. For det andre betyr det at det skjer noe nytt i Kristiansand, at kunst og kunstnere blomstrer som aldri før. Det er grunn til å gratulere både de to scenekunstnerne og byen med tildelingen fra Kulturrådet.