Et prosjekt som har etterlatt en lang rekke av hans forgjengere med samme ambisjoner som desillusjonerte Sisyfoser.For skiftende regjeringers politiske målsettinger om å flytte ut statsinstitusjoner og -funksjoner fra Oslo er et 30-40 år gammelt prosjekt i norsk politikk. Og det er skrevet doktoravhandlinger om hvorfor regjeringer fra ulike partier ikke har lykkes. Da den første, store kampanjen ble lansert på 1970-tallet, var det eneste synlige resultatet at man fikk flyttet Norsk Tipping fra Oslo til Hamar. Det var lenge beholdningen i statens flytteregnskap inntil Oljedirektoratet havnet i Stavanger og Direktoratet for naturforvaltning ble lokalisert til Trondheim.I gårsdagens Aftenposten tilkjennegir Victor D. Norman sine ambisjoner om å flytte en lang rekke direktorater og statlige tilsyn ut av Oslo. I løpet av året vil Stortinget få oversendt regjeringens syn på saken.Og Victor D. Normans argumentasjon og begrunnelse kan virke både logisk og besnærende. Det er ikke gitt at Arbeidstilsynet bør ligge i nærheten av de store interesseorganisasjonene, og det er heller ikke gitt at Konkurransetilsynet bør ligge i nærheten av statsråden, sier statsråden. Men både argumentene og de rasjonelle begrunnelsene er dratt før — av statsråder og politikere som har måttet bite i gresset for sterke motkrefter, ikke minst i de fagorganisasjoner som organiserer de statsansatte.Men Victor D. Normans argumentasjon reiser også motforestillinger, og han møter sine egne argumenter i døren når han for eksempel viser til Oljedirektoratet som en vellykket lokalisering i Stavanger. Det er selvsagt praktisk og rasjonelt at Oljedirektoratet er plassert i Norges oljehovedstad hvor hele dets klientell er lokalisert. Dersom det er et utflyttingsargument at tilsynene og direktoratene skal ha en geografisk distanse til dem man kontrollerer, slik Norman argumenterer i forhold til Arbeidstilsynet og Konkurransetilsynet, burde Oljedirektoratet ha ligget i Kristiansand, eller i Oslo for den saks skyld.Men det er nettopp slike nærhets-argumenter som har gjort at Oljedirektoratet er lagt til Stavanger og Fiskeridirektoratet til Bergen som gjør at det finnes mange gode begrunnelserfor at hovedtyngden av statsforvaltningen bør befinne seg i hovedstaden, hvor alle statlige funksjoner og de store interesseorganisasjonene er lokalisert. Norge er et lite land. Vi er ikke en føderasjon av mer eller mindre selvstyrte delstater. Til hovedstadsfunksjonene hører ikke bare storting, men også styringsverk. Slik at vi slipper å fly Norge rundt om vi har et ærend i Arbeidstilsynet og også ønsker å møte statsråden og våre lokale stortingsrepresentanter.En desentralisering av sentrale statlige funksjoner angår derfor ikke bare de offentlige funksjonærer som må flytte, det angår tilgjengeligheten til vårt styringsverk for alle norske borgere.