Dette er en verbal hyllest til alle de hvite engler som var med på å bringe meg tilbake til livet etter at et kraftig hjerteattakk. Uten deres profesjonelle innsats hadde jeg neppe sittet her og skrevet denne takksigelsen til alle involverte.

Det hele startet på badet hjemme på Hånes ca. kl. 0745 om morgenen tirsdag 27. jan 2015. Var nettopp ferdig med morgentoalettet da en kraftig, bankende smerte bokstavelig talt traff meg midt i hjertet. Det suste i hodet og alt ble uklart. På en eller annen måte hadde jeg klart å ringe 113 for kort tid etter var ambulansen på plass.

Faglig kompetanse

Husker lite fra turen til Arendal, men har i ettertid fått vite at det var kun takket være stor faglig kompetanse hos ambulanse-personalet og stor fart underveis at det gikk godt.

Hva som gikk for seg etter ankomst til akutten i Arendal husker jeg bare fragmenter av. De består av glimt av hvite engler, ja, for det var slik jeg husker det, som beveget seg til og fra mens de snakket med myk, dempet stemme til meg. Til tross for smertene hadde jeg en følelse av å ha det godt.

Tusen takk til alle

Så var det operasjonen og legen da. Også han snakket med myk, dempet stemme til meg. Gjorde sikkert et oppriktig forsøk på å holde meg oppdatert på det han holdt på med. Tror jeg fikk lite med meg av hva han holdt på med. Der og da. Derimot var den gjennomgangen han ga meg etterpå et innblikk i det som må være en opperasjon på høyt medisinsk og teknisk nivå. Takk for denne gjennomgangen. Den ga meg en stor ro foran den sjekken jeg måtte gjennom tredje dagen. Profesjonalitet på høyt nivå, både på faglig gjennomføring og pasientbehandling. Tusen takk til alle.

Så var det den personlige pasientservicen. Ja, jeg kaller det pasientservice, og det på høyt nivå. Selv når de hadde det travelt fant de hvite englene rom for det personlige. Et ekte, varmt smil. Hyggelig ord og et klapp på skulderen eller armen, fant de rom for — uten å virke stresset. Kundebehandling av ypperste klasse, ja, for det er jo i realiteten kunder vi pasienter er. Her kunne en hvilken som helst privatklinikk være grønn av misunnelse, tror jeg, spesielt om man tar hensyn til at de bygningsmessige fasiliteter ved SSA neppe når de samme høyder som ved en moderne privatklinikk.

Hvite engler

Hjertelig takk til alle jeg var i kontakt med ved SSA, men spesielt til de hvite englene ved hjerteavdelingen, som åpenbart har et særdeles stort hjerte for sine kunder - oss pasientene. Den uken jeg var der vil alltid stå for meg som et godt minne.

Ja, til og med sjåføren på Sykehusbussen fortjener en ekstra takk for sin service. Han la til og med inn en ekstra stopp for meg i Håneskrysset så jeg skulle få kortere veg å gå hjem.