I avtalen forpliktet staten seg til «Å opprettholde og drive lufthavnen som et av landets sentralanlegg for innen— og utenlandsk siviltrafikk og å gi den det utstyr som denne trafikk krever».Kristiansand kommune presiserte at planer og utbyggingstakt måtte være i samsvar med denne klausul og at minstestandarder ikke tilfredsstilte klausulen. Problemet er at det ikke er lagt inn sanksjonsmuligheter i avtalen. For i årene som er gått siden lufttrafikken i Norge tok av, er Kristiansand Lufthavn blitt systematisk forfordelt av luftfartsmyndighetene på en måte som ikke er i overensstemmelse med statens forpliktelse til å opprettholde Kjevik som et «sentralanlegg».For ingen, heller ikke Luftfartsverket, kan med noen troverdighet kunne kalle Kristiansand Lufthavn et «sentralanlegg» i dagens norske luftfart når det gjelder standarden på anlegg og bygninger. Selv om vi tar høyde for at trafikken ved lufthavnene i Oslo, Bergen og Stavanger ligger på et annet nivå enn i Kristiansand, lar standardforskjellen seg ikke begrunne med størrelse alene. Trafikkmessig er både Bodø og Tromsø lufthavner på størrelse med Kristiansand, men med moderne anlegg av en helt annen standard. Ekspedisjonsbyggene i de to byene er i underkant av 8000 kvadratmeter mot Kjeviks 4400.Det har ikke manglet på utbyggingsplaner for Kjevik, men hver gang er lufthavnen blitt brukt som salderingspost. Og i den siste lufthavnplanen er en fremtidig utvidelse av ekspedisjonsbygningene på nytt utsatt, denne gangen til etter 2007. I den samme planen legges det opp til at Stavanger lufthavn Sola skal rustes opp for 550 millioner kroner.Ekstra bittert er det å forholde seg til dette når vi vet at Kjevik har vært en melkeku for Luftfartsverket og bidrar med overskudd på 20-30 millioner kroner som blir brukt til å subsidiere underskuddsforetak andre steder i landet.Kjevik blir med dette presset inn i en ond sirkel. Mens lufthavnen har hatt en gjennomsnittlig vekst i passasjerantallet på 5,7 prosent siden 1982, er denne veksten i ferd med å stoppe opp på grunn av manglende kapasitet. På de tidspunktene om morgenen og ettermiddagen hvor passasjerene ønsker å reise, er det ikke plass til flere fly. Det betyr at flyselskaper som måtte ha planer om å opprette nye flyruter på Kjevik må droppe disse. Og landsdelen får et dårligere kommunikasjonstilbud enn vi kunne hatt.For Kristiansand kommune er dette en ytterst beklagelig situasjon. Mens kommunen er betrodd forvaltningen og driften av Kristiansand Havn, og gjør det på en forbilledlig måte, må den sitte passivt og se på at Kristiansand Lufthavn blir brukt som en salderingspost i Luftfartsverkets regnskapsbøker. Alt mens staten løper fra de forpliktelser den ble pålagt i avtalen fra 1946. Og et betimelig spørsmål kan være hvorfor staten må eie og drive lufthavnene når kommunene kan eie og drive havnene?