Både Kristiansand og Mandal har meldt sin interesse som lokaliseringssted for direktoratet, men har nå frivillig veket plassen for aust-regionen slik at landsdelen kan fremstå samlet i denne tildelingskampen.Dette er et viktig skritt og et betydningsfullt signal i prosessen med å samle agderfylkene til ett «rike». Det forutsetter at man bl.a. kan enes om strategiske lokaliseringssaker og at man kan opptre utad med en stemme. Og så må det settes makt bak kravene. I så måte kan man lære av gamle feil. For det er ikke første gang at agderfylkene utad fremstår med en slags enighet i nasjonale lokaliseringsspørsmål. Det skjedde både i saken om lokaliseringen av Sleipner-basen og i TV2-saken, da det ble kjempet for Kristiansand. Men da kampen utspant seg, sto Kristiansand alene igjen på valen som lobbyist. Drahjelpen fra aust var ikke særlig påtagelig. Nå forutsetter vi at hele det politiske Agder engasjerer seg aktivt i denne lokaliseringssaken.Det er mange rasjonelle grunner for å plassere Sjøfartsdirektoratet i Grimstad-området. Distriktet har en betydelig maritim kompetanse samtidig som nedbemanningen av Ericsson tapper distriktet for arbeidsplasser. Og vi vil advare mot at man ved lignende lokaliseringssaker i fremtiden lar hensynet til den regionale husfreden overskygge gode og rasjonelle lokaliseringsargumenter som kan stå seg i en nasjonal konkurranse.