Sørlandet har store forventninger i dag når etatene legger fram forslag til Nasjonal transportplan 2014 — 2023 (NTP). Landsdelen har ikke stått samferdselsmessig på dagsorden siden Bondevik-regjeringen gikk av i 2005, og har sakket voldsomt etter i bevilgninger til en tidsmessig infrastruktur. Dette er bakteppet for at politikere, LO, NHO og befolkningen generelt nå har høyere forventninger enn tidligere.

Forventningen knytter seg i hovedsak til vei, ettersom veinettet utgjør selve grunnlaget for samhandling innad i landsdelen. Dessuten spiller vei en sentral rolle i å knytte Sørlandet sammen med resten av landet. Veistandarden spiller en avgjørende rolle for næringslivets produktivitet og vekstmuligheter, og spiller en nøkkelrolle i å få bukt med levekårsproblemene.

For Kjevik er det åpenbare behov for utvikling som er nøye knyttet til statens vilje til både å prioritere ny og sikrere atkomstvei, men også til å ta ut redusert utbytte fra Avinor.

Tiden er inne for sammenkopling av Sørlandsbanen med Vestfoldbanen, og for å utvikle intermodale transportløsninger i Kristiansand havn.

Forventningene knytter seg i hovedsak til vei.

Men alt henger på dette ene, at veinettet rustes opp til å takle utfordringene, spesielt forbi Kristiansand havn, der det sørlandske riksveinettet danner et anker.

Om ikke etatene i dag legger føringer for omlegging av selve planleggingsmetoden, er det å forvente at regjeringen gjør det når den våren 2013 legger fram sin stortingsmelding for NTP.

Det er behov for å få bygge planleggingen på bedre prognoser for trafikkutviklingen og for å planlegge og finansiere nye veistrekninger under ett. Det er også nødvendig å prioritere veiutbygging som utvider bo- og arbeidsmarkedsregionene rundt byene. Ikke minst er det påkrevd å øke bevilgningene til samferdsel betraktelig slik at de tyngste løftene kan tas så tidlig som mulig.

Uten at det tas skikkelige grep for Sørlandet, kan fremkommelighetsproblemene bli verre flere steder enn de vi i dag har på E 39 mellom Søgne og Gartnerløkka.

Det har vært lagt fram tall for tungtrafikal overbelastning, for trafikkdrepte og for køer.

Tiden er inne for et samferdselsløft for Sørlandet, et løft som harmonerer med landsdelens sterkt voksende behov.