E 39 mellom Kristiansand og Stavanger har et desperat behov for utbedringer. På denne strekingen har det vært altfor mange ulykker med fatal utgang de siste årene. Også andre steder i landsdelen er veistandarden under enhver kritikk. Derfor er det nødvendig å opprettholde trykket mot sentrale myndigheter for å få større bevilgninger til både utbedringer og nyinvesteringer.

I lys av dette kan det virke som en provokasjon når Grimstad-ordfører Hans Antonsen (V) kritiserer den brede enigheten i Agder om å satse på vei. Etter hans oppfatning har landsdelens fokus inn mot Nasjonal Transportplan vært for mye på vei og for lite på jernbane. Antonsen kom med kritikken under Naturvernforbundets store togkonferanse i Kristiansand mandag.

Det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig, å jobbe for både vei og tog.

Antonsen har et vesentlig poeng. Nasjonal Transportplan handler om hele samferdselssektoren. Med tanke på at statlige bevilgninger ikke er i nærheten av å oppfylle alle ønsker fra det ganske land, og da særlig til veiprosjekter, kan det være taktisk smart at noe av oppmerksomheten rettes mot andre områder. En konsekvens av en slik strategi vil være at forslag om utbygging av veistrekninger det er små muligheter for blir prioritert av sentrale myndigheter, må vike.

Ett eksempel er E 39 mellom Vigeland og Ålgård. Denne delen av europaveien har for liten trafikk til at firefelts vei blir satset på i overskuelig fremtid. Noe rogalendingene har tatt konsekvensen av. Vårt nabofylke i vest prioriterer en omfattende utbygging av E 39 nordover fra Stavanger mot Haugesund. For at kravet om firefelts motorvei mellom Vigeland og Ålgård skal ha mulighet for å bli hørt, må i det minste vår landsdel og Rogaland stå sammen.

Antonsen mener Agder-enigheten om å satse på vei er så ensidig at man blir uglesett om man opponerer. Stemmer det, svekker det sjansene for å nå fram på andre områder overfor bevilgende myndigheter. Det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig, å jobbe for både vei og tog. I en tid med mye fokus på klima— og miljøvennlig transport, har jernbanen mange fortrinn. En opprustning av Sørlandsbanen kan stå høyt på landsdelens prioriteringsliste innenfor transportsektoren, uten at det svekker kravet om at realistiske veiprosjekter samtidig må prioriteres.