Det opplyste samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) da hun besøkte Kristiansand før helgen.

Samferdselsministeren skjerpet tonen kraftig i uttalelser hun kom med. Hun refset ordfører Jan Oddvar Skisland (KrF) og andre som har reist tvil om veimyndighetenes analyser og beregninger. Navarsete vil ha seg frabedt slike utspill. Trolig tjener det ikke tunnelsaken når hun finner det nødvendig å slå ring om sine fagetater.

For ett år siden vedtok bystyret i Kristiansand med overveldende flertall at ny E 39 skal legges i tunnel vestover fra Gartnerløkka. Tunnelalternativet fikk 42 stemmer. Mindretallet på 11 stemte for bro. Dermed skulle en tro at saken var avgjort. Men veivesenet anket bystyrets vedtak inn for Miljøverndepartementet. Der er den blitt liggende.

Tidligere miljøvernminister Knut Arild Hareide (KrF) støttet tunnelprosjektet, og begrunnet det med at miljøvurderingene må veie tyngre enn økonomi. Den nye miljøstatsråden Helen Bjørnøy (SV) har ennå ikke sagt fra om hun støtter forgjengerens standpunkt. Men samferdselsministeren er tydelig. Hun kan komme til å anbefale broalternativet, rett og slett fordi det er 300 millioner kroner billigere enn tunnel.

Vi har tidligere advart mot følgene av at denne saken utvikler seg til et spørsmål om prestisje. Og med det at avgjørelsen trekker ut i tid. Det har nå skjedd. Navarsetes uttalelser kan lett tolkes som at hun faller ned på veivesenets forslag til løsning. Det vil i så fall være et veritabelt slag mot lokaldemokratiet i Kristiansand.

Dermed må byen sette sin lit til at miljøvernminister Helen Bjørnøy skjærer gjennom. Hun sitter med den endelige avgjørelsen. Men hun kan velge å ta den betente saken til en regjeringskonferanse, for å forankre vedtaket bredere, og da er det ikke gitt at tunnelalternativet vinner fram.

Det vil være et sjokk om den rødgrønne koalisjonen — med miljøpartiene SV og Sp i posisjon - vraker tunnelprosjektet. Byen må få den løsningen som både trafikk- og miljømessig er den beste. At innbyggerne er villige til å være med å betale de ekstra kostnadene gjennom bompenger, må også tillegges vekt. Regjeringens troverdighet i miljøspørsmål vil bli kraftig svekket om tunnelen vrakes til fordel for bro.