En bok om vellykkede mennesker som har en vellykket tro. Hvor er den troende som kjemper med sin tro? Som kjemper med å innpasse det ondes problem i verden i sin tro. Som har vansker med å innpasse i sin tro den gammeltestamentlige, brutale Gud vi finner i bibeltekster nedskrevet for 3000-4000 år siden. Har disse en levende tro? Eller mennesker som går til grunne i vår harde hverdagsverden, bør ikke de kunne tre fram med sin tro, selv om den kanskje ikke er så rett og vellykket? Eller mennesker som i Bibelen finner sin tro på Gud og Jesus i annen form enn å være teksttro overfor alt som står i Bibelen. Eller mennesker som sjelden eller aldri går i kirken, men som likevel finner fram til sin gudstro? Hovedpersonen i Bibelen hadde ikke mye til overs verken for de skriftlærde eller de rett-troende. Det bør være et tankekors for alle som er så fornøyde etter å ha funnet fram til vellykket levende tro.

Troshistoriene fra Kristiansand ender i et bilde av byen med et kors liggende over den. I Kristiansand finnes mennesker med religiøs tro i mange varianter, og ikke-troende mennesker finnes der. Likevel altså et kors over byen. De vellykkedes vellykkede tros kors. Jesus var så mye, mye mer enn vellykket.

Og til høsten er det kommunevalg.