Arly Hauge Foto: Reidar Kollstad

Det snakkes om at hver 3. elev dropper ut av videregående opplæring, eller at 4 av 10 elever på yrkesfag slutter skolen. Dette er tall som i beste fall er unyanserte.Hovedmålet til Vest-Agder fylkeskommune er at alle elever, lærlinger og lærekandidater som er i stand til det, skal gjennomføre videregående opplæring med dokumentasjon som anerkjennes for videre studier og arbeidsliv. SSB publiserer hvert år tall for gjennomføring i videregående opplæring i løpet av fem år. Siste måling omfatter elever som begynte i videregående høsten 2009, og som ble målt etter andel bestått per 1. oktober 2014. Status for Vest-Agder viser 74,1 pst bestått, en fremgang på 2,7 prosent-poeng i løpet av de to siste årene. I praksis betyr dette at ca 70 flere ungdommer i Vest-Agder hvert år lykkes med å bestå opplæringen, sammenliknet med to målinger tilbake. Forbedringen skyldes en utrolig god jobb fra alle involverte aktører; lærere og ledere ved skolene (inkludert privatskolene), bedrifter og opplæringskontor. Vest-Agder har nest høyest gjennomføringsgrad i landet, kun Akershus er bedre.

Fortsatt i opplæring

Hva så med ungdommene som ikke har bestått? Ca 5,5 prosent av disse er fortsatt i opplæring. Dette er ungdom som bruker litt mer enn fem år på opplæringen. I hovedsak er dette ungdom på yrkesfag. Mens normert tid på studieforberedende fag er 3 år, er normert tid for yrkesfag 4 år, for noen også 4,5 år. Hvis ungdom på yrkesfag får to år mer enn normert tid på å bestå, øker normalt fylkets totale gjennomføringsgrad med 2-3 prosentpoeng. Ungdommene lykkes litt senere, men de er ikke drop-out.

Status for Vest-Agder viser 74,1 pst bestått, en fremgang på 2,7 prosent-poeng i løpet av de to siste årene.

Ca 5,5 prosent av ungdommene fullfører uten å bestå. Disse ungdommene har gjennomført opplæringsløpet, men har ikke bestått i et eller flere fag. Ungdommene har ikke fått full kompetanse til videre studier eller arbeidsliv, men de er ikke drop-out.

I SSB sine gjennomføringstall har ca 15 prosent av ungdommene sluttet. Også her må det nyanseres. En gruppe ungdommer går på arbeidslivs— eller hverdagslivstrening. De planlegger for en kompetanse basert på individuelle opplæringsmål. Dessverre registreres og telles disse ungdommene på samme måte som elever som slutter i opplæringen. Registreringen av disse ungdommene er svært uheldig, og det arbeides nasjonalt for å løse dette. I Vest-Agder er ca 2,5 prosent av ungdommene i et årskull på arbeidslivs-/ hverdagslivstrening. Vi står dermed igjen med ca 12,5 prosent som slutter i opplæringen. Skal begrepet drop-out brukes snakker vi altså om ca 12,5 prosent, dvs. hver 8. ungdom i videregående opplæring i Vest-Agder.

Hovedutfordringen er matematikk

Hovedutfordringen for å få til økt gjennomføring er matematikk. Flere enn 300 ungdommer bestod ikke obligatorisk matematikk skoleåret 2014-15. Årsakene er for sammensatte til å belyses her. Det er likevel ikke tvil om at ungdommer i Vest-Agder vil lykkes. I disse dager setter ca 200 ungdommer seg på skolebenken for å ta yrkesfaglig matematikk. Halvparten gikk ut av grunnskolen i vår, og vil ta forkurs til yrkesfaglig matematikk. Den andre halvparten bestod ikke faget i vår og vil forberede seg til ny eksamen i faget.

I SSB sine gjennomføringstall har ca 15 prosent av ungdommene sluttet. Også her må det nyanseres.

Tilgangen på læreplasser har vært en gjenganger i lokale medier i sommer. Vest-Agder fylkeskommune vil berømme alle bedriftene som gjør sitt ytterste for å tilby læreplasser. Vanskelige tider for det private næringslivet gjør at det offentlige må ta et større ansvar. Både kommuner, statlige etater og vi som fylkeskommune må lære av private bedrifter, og se på mulighetene som ligger i lærlingeordningen. Samtidig må privat næringsliv også i vanskelige tider bidra med å tilby nødvendige læreplasser. Lærlingene er en ressurs.

Også denne høsten ser vi at flere søkere ikke har fått tilbud om læreplass. Fremdeles arbeides det med å skaffe flere læreplasser, men det vil også i august sendes ut tilbud om fagopplæring i skole til kvalifiserte søkere som står uten annet opplæringstilbud.

Krav til kompetanse

Dagens samfunn stiller krav til kompetanse. Det er i dag flere arbeidsplasser på Hunsfoss i Vennesla enn de siste 20 årene av fabrikkens levetid. Mens ungdommene tidligere kunne gå fra ungdomsskolen og rett ut i lønnet arbeid på Hunsfoss, må de i dag ha fagbrev. Kravet til kompetanse i arbeidslivet gjør at videregående opplæring må lykkes med å kvalifisere enda flere ungdommer for fremtiden.

Vest-Agder fylkeskommune vil være ambisiøse på vegne av våre ungdommer. Interne analyser viser et potensiale på nærmere 80 pst fullført og bestått. Dette er et arbeid som vil kreve ytterligere forbedring av videregående opplæring, og betydelig grad av samhandling mellom alle involverte i videregående opplæring. Vest-Agder fylkeskommune vil være en drivkraft for utvikling, vi tar utfordringen!