Jeg vil gjerne ha en med mange funksjoner, sa jeg. En sånn windowstelefon, fortsatte jeg. Jeg var i ferd med å skaffe meg ny mobiltelefon. Min datter hadde tygd i stykker den forrige, og jeg følte, som mange av oss, at jeg burde gå et hakk opp i tekniske duppedarier på mitt nye vidunder. Jeg fikk den jeg ville. En telefon som kunne nesten alt. Jeg var grådig. Grådig på teknologiske finesser som jeg ikke bruker, men som jeg likevel vil smykke meg med. Jeg vet ikke hvorfor. For skal jeg være helt ærlig, trenger jeg egentlig bare en telefon som jeg kan ringe med og sende tekstmeldinger. Og gjerne en telefon med et batteri som varer lengre enn en dag. Skal jeg videre være ærlig, blir jeg i økende grad irritert av alle funksjonene som jeg ikke bruker. De er med på å gjøre min hverdag mer komplisert. Stikk i strid med hva vi alle trodde den digitale revolusjonen i utgangspunktet skulle føre til. Og det gjelder ikke bare mobilen. Det gjelder det meste jeg omgir meg med av tekniske hjelpemidler. Alle de tingene som skulle gjøre livene våre så enkle og så praktiske er i ferd med å bli så avanserte at de færreste av oss kan kalles harmoniske og kompetente brukere. Selvsagt har det tatt meg lang tid å innrømme at jeg forstår svært lite av hva som gjør at pc-en min fungerer som den gjør, eller hva som må til for at tuneren sender signaler til tv, slik at jeg kan se det jeg vil, når jeg vil. Jeg vet ikke hva alle de bitte små knappene på fjernkontrollene er til eller når man burde bruke dem. Jeg forstår slett ikke hvordan man kobler opp modem og rutere for å få det trådløse nettverket i huset til å fungere. Men jeg vet at jeg blir utrolig sur hvis nettverket er nede. Det har tatt meg lang tid å innrømme, fordi jeg har tenkt at alle andre sikkert forstår det. Det er nok bare jeg som ikke er teknisk klok. Alle andre er sikkert i stand til å lese og forstå de ufattelig lange, marerittlignende, kjedelige og lite kommunikative bruksanvisningene som følger med det vi skaffer oss. Nå tror jeg ikke lenger at jeg er alene. I det siste har jeg hørt flere som har kommet ut av skapet som frustrerte teknologibrukere. Jeg tror jeg er en typisk bruker. Jeg vil gjerne ha disse tingene, men jeg vil at de skal være enkle og intuitive å forholde seg til. Jeg ønsker meg så få valgmuligheter som mulig per gjenstand. Altså, en av-og-på-knapp og en pil i hver retning, f.eks. litt sånn som ipoden min. Den er grei den. Og blenderen vår, en Kitchen Aid, den er også utrolig grei. Fire knapper med illustrasjoner. Den såkalte digitale revolusjonen skulle forenkle våre liv. Men et sted på veien har noe gått galt. Jo mer avanserte gjenstander som har blitt produsert, jo vanskeligere har de blitt å bruke. Og vi — vi som skal forholde oss til all denne teknologien - vi er i ferd med å bli irriterte og frustrerte. For noen år siden gjennomførte den nederlandske elektronikkgiganten Philips en studie som ga et oppsiktsvekkende resultat. Den viste at folk flest (forbrukere flest) var misfornøyde og irriterte over de tekniske gjenstandene de omga seg med. Folk kjente seg tynget av alle valg og alternativ som den moderne teknikken tilbød.- Vi dro den slutningen at behovet for enkelhet vokste over hele verden. Problemet var nettopp kompleksitet, uttalte markedsdirektør i Philips, Andrea Ragnetti, i kjølvannet av undersøkelsen. Det kom blant annet fram av over halvparten av de spurte kviet seg for å kjøpe digitalkamera fordi det virket for komplisert. Over 30 % av alle produkter til hjemmenettverk ble returnert. Han la til at han innerst inne ikke var veldig overrasket. - Jeg er jo selv konsument og har kjent på denne irritasjonen. Det var i 2003. Philips hadde tapt store markedsandeler i løpet av få år, og pengene rant ut av selskapet. På samme tid gjorde Apple suksess med sin lille, geniale, minimalistiske musikkspiller - iPod - og skrev med den om kartet for hele musikkindustrien. Google, med overbevisende tro på KISS, Keep it Simple, Stupid eller at «less is more» om du vil revolusjonerte internett med en søkeside som hadde 27 ord da den ble lansert. Begge disse hadde brukervennlighet som sitt mantra og slo regelrett beina under sine konkurrenter. I Philips måtte de ta grep. I løpet av kort tid hadde de kartlagt at hele samfunnet nærmest skrek etter enkelhet. Et omfattende arbeid begynte. Og de lot seg inspirere av nettopp Apple og Google. Med Ragnetti i spissen satte de ned et «enkelhetsråd», Simplicity Advisory Board, for å la seg inspirere av arkitekter, forskere, markedsførere og designere. Målet var at produktet ikke skulle være mer komplisert enn kartongen den kom i. Philips endret slagord fra «Let's make things better» til «Sense and Sensibility». Nærmest som en filmtittel å regne. Interne rutiner, produksjon, design, logistikk, kommunikasjon - alt ble gransket og forandret. Ingenting unngikk Ragnettis blikk for enkelhet. Resten er historie, men ifølge Ragnetti klarte de med denne manøveren å skape en mer forutsigbar og lønnsom virksomhet. Den svenske økonomen og journalisten Johan Nylander trekker fram dette eksemplet i sin bok «Forenklet!». Han skriver om hvordan organisasjoner må ta inn over seg at ting er i ferd med å bli for komplisert og for uoversiktlig. Han hevder at de bedrifter og organisasjoner som ikke tar dette på alvor vil være morgendagens tapere. Han snakker om både produkter og tjenester. Om ting og informasjon. Produkter blir utviklet av ingeniører for å imponere andre ingeniører som for lengst har sett seg blinde på hva folk faktisk trenger, og hva de faktisk kan bruke. Nylander legger til at vi som forbrukere har blitt grådige. Vi vil ha det nyeste og det beste. De nyeste funksjonene, uansett om vi bruker dem eller ikke. Ja, jeg vet det. Akkurat slik som jeg. Min nye telefon har allerede gått i stykker. Den tålte heller ikke hardhendte barnehender, litt spytt og et par fall i gulvet. Jeg må ha ny telefon igjen. En gammel, enkel modell? Eller den nye Iphone, kanskje? Men den er så kul i sin enkelthet at jeg kommer til å føle at jeg må passe veldig godt på den. Og det medfører et nytt problem. Akk, oss stakkars forbrukere.Karen LandmarkMedieviter og skribent