KUNNSKAPSMINISTER Bård Vegar Solhjell (SV) vil opprette et sentralt register med svært sensitive opplysninger om alle elever i grunnskolen. Departementets forslag er nå ute på høring.

Datatilsynet mener registeret bryter med grunnleggende personvern og frarår opprettelsen. Tilsynet skriver i sin høringsuttalelse at registeret vil innebære at detaljerte – og til dels også sensitive – opplysninger om hele den oppvoksende befolkningen blir lagret på individnivå i uoverskuelig fremtid. Dette inkluderer opplysninger om sosiale og helsemessige forhold, religiøs oppfatning, seksuell legning og etnisk tilhørighet.

KUNNSKAPSDEPARTEMENTET oppgir at formålet med registeret til «å leggje til rette for analysar, statistikk og forskning om læringsutbytte, læringsmiljø og lærarkompetanse til bruk for kvalitetsutvikling og kvalitetskontroll innen grunnopplæringa». Kunnskapsministeren sier til avisen Vårt Land at han ikke ønsker å uttale seg offentlig om registeret før han har gått gjennom høringsuttalelsene.

Datainnsamling om elevene er viktig i arbeidet med å bedre kvaliteten i norsk skole. Et sentralt personvernprinsipp er at registrering og annen bruk av personopplysninger må stå i forhold til det man ønsker å oppnå. Det er vanskelig å skjønne at seksuell legning skal ha noen sammenheng med kvalitet i skolen. Eller opplysninger om religiøs overbevisning og etnisk tilhørighet.

DET ER MANGE VIKTIGE spørsmål forslaget fra departementet ikke gir svar på. Blant disse er hvem som skal hente inn opplysningene, hva som skal registreres, hvordan opplysningene skal kvalitetssikres og hvor lang tid de skal være lagret i registeret knyttet til person. Forslaget sier heller ikke noe om hvem som skal ha tilgang til registeret.

I departementets forslag overskrides grensen for hva slags data staten bør ha rett til å innhente og lagre om enkeltindivider. Det handler om barn i skolealder – og om å oppbevare data i flere tiår for å kunne se dem i «et livslangt perspektiv». Et slikt register øker faren for å krenke enkeltindividets integritet.