Når den strekningen er fullført, skal maskinparken rulle videre vestover på E39 mot Stavanger. Det lovet Høyre-leder Erna Solberg under sin lynvisitt i Vest-Agder onsdag.

Solberg besøkte blant annet Lyngdal og Mandal og fikk et inntrykk av den uholdbare veistandarden tusenvis av bilister opplever daglig. Ved å observere de pågående arbeidene med å utbedre E39 ved Fardal i Lindesnes fikk hun også nok et eksempel på den uholdbare bit for bit-metoden norske stamveier bygges etter i dag.

Solberg skal ha ros for å være konkret på løftet om firefelts europavei. Selv om byggestart i løpet av ti år kan høres lenge ut, er det et sjumilssteg i forhold til gjeldende tiårsplan som dekkes av Nasjonal transportplan. Der er stamveien i vår landsdel avspist med smuler, til tross for alle tragediene som har skjedd på E39 de siste årene.

Øst for Kristiansand gjenstår det ikke avskrekkende mye på en sammenhengende firefeltsvei til Oslo. På grunn av utbygginger de siste årene er det stort sett strekningen øst for Grimstad og gjennom Telemark som må utbedres. E18 mellom Arendal og Tvedestrand ligger inne i nevnte NTP-periode. Men illustrerende nok har manglende finansiering av planarbeidet ført til den betente striden om en ny bomstasjon mellom Lillesand og Kristiansand.

Vei— og annen samferdselspolitikk har tradisjonelt vært viktige saker når det stunder mot stortingsvalg. Det vil forundre oss mye hvis valgkampen om tre år blir noe unntak.

Erna Solberg vil i den valgkampen bli minnet om løftene hun ga denne uken. Og hun vil i vår landsdel bli målt på dem hvis valgresultatet fører hennes parti i regjering. Vi merker oss i den sammenheng med interesse og glede at veiløftet ikke er gitt med forbehold om økte utgifter på byggearbeider eller lignende. Derfor vil fallhøyden ved å ikke levere bli betydelig.

Løftet som er gitt er svært konkret og vil bli tolket som det av velgerne.