I Sverige har midtdelere redusert antallet drepte på veiene med 76 prosent.

Den norske regjeringen har en «nullvisjon» om ingen omkomne i trafikken. Stortinget har sluttet seg til dette. Likevel godkjenner nasjonalforsamlingen to nye europaveier i Finnmark og Møre og Romsdal uten midtdelere. Det skjedde i forrige uke.

Norge har 128 km vei med midtdelere. I år er det planlagt nye 23 km. I fjor ble det bygget 10 km. Sverige har til sammenligning 2 270 km vei med midtdelere. Vi ligger milevis bak vårt naboland. I lys av dette er det ubegripelig at nye veier her i landet bygges uten midtdeler.

Myndighetene har en økonomisk begrunnelse for å droppe midtdelere i Finnmark og Møre og Romsdal: Det lønner seg ikke. Regnestykket går i minus, fordi de aktuelle strekningene har for liten trafikk. Målt opp mot menneskeliv fremstår dette som kynisk. Det samme var tilfellet for den nye veien over Kvinesheia. Den er dessuten så smal at å anlegge midtdelere i etterkant vil medføre store ekstrakostnader.

I forrige måned omkom fem mennesker i en voldsom kollisjon på E 8 i Troms. Veien har ikke midtdeler. Det er når ulykken først er ute vi opplever hvor meningsløst det er at veier må ha en døgntrafikk på over 8 000 biler for å være «lønnsomme» og få midtdeler. Om ikke annet avslører en slik grense at regjering og storting knapt kan mene det de uttrykker om en «nullvisjon».

Trafikkforsker Rune Elvik sa i Aftenposten tirsdag at sikkerheten ikke tas alvorlig nok. Et standpunkt det er lett å dele. Mener man først noe med trafikksikkerhet, bør det være innlysende at man også satser på de tiltakene som gir størst trygghet.

Møteulykker tar altfor mange liv. Et stort antall mennesker lemlestes. Bilister kan rammes uforvarende og brutalt når en møtende bil skjener over i feil kjørebane. Det forekommer oss som tomt prat når samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til stadighet gjentar ambisjonen om «nullvisjonen» mens bygging av midtdelere prioriteres så lavt.