Den nye traseen mellom Fardal og Osestad er allerede påbegynt. Så snart denne strekningen er avsluttet – i 2011 – er håpet at arbeidene uten opphold fortsetter på strekningen mellom Vigeland og Fardal. Dette vil være lønnsom bruk av samfunnets midler. Dessverre er norsk veibygging full av eksempler på at slike hensyn ikke vinner fram.

I stedet for å se lengre strekninger under ett, har bygging og utbedring av norske veier tradisjonelt vært preget av stykkevis og delt-metoden. Også i vår landsdel har vi sett grelle eksempler på dette, senest utbyggingen av E 39 i Søgne. Her ble arbeidene stanset før man var ferdig, på grunn av pengemangel. Med en enda dyrere nyoppstart som resultat.

I Lindesnes har både lokalbefolkning og gjennomreisende måttet kjøre på en av landets dårligste europaveier. Likevel holdt en betent lokal uenighet om trasévalg på å stanse utbyggingen mellom Fardal og Osestad. Vi tar det for gitt at kommuneledelsen har tatt lærdom av denne striden når trasévalg for veien mellom Vigeland og Fardal skal avgjøres. En rask beslutning med bred lokal oppslutning vil være viktig når kommunen skal kjempe for en tidligst mulig igangsettelse av byggearbeidene.

For å få gjennomslag for dette, trenger Lindesnes hjelp både fra landsdelen og videre utover. En god begynnelse var møtet på Vigeland mandag, der lederen av Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide (KrF), lovet å støtte kampen. Likevel er det enda viktigere at lokale representanter for regjeringspartiene kjenner sin besøkelsestid i det sentrale maktapparatet.

Ett argument de bør vise til i den prosessen er statistikken som ble presentert av veimyndighetene for få dager siden. Denne viste at Vest-Agder er ett av svært få fylker hvor det ikke har vært noen nedgang i antall dødsulykker i trafikken de siste årene. Det er heller ikke uten grunn at E 39 mellom Kristiansand og Stavanger har blitt kalt «dødsveien». En tidlig byggestart på en ny vei mellom Vigeland og Fardal vil være et viktig tiltak i arbeidet for bedre trafikksikkerhet.