Begge deler synes å gjelde for Kristiansand Bompengeselskap AS. Den utilslørte arrogansen overfor byens bilister som selskapet demonstrerte sist vinter, i forbindelse med innføringen av de famøse bombrikkene, er det lenge siden vi har opplevd maken til. «Ikke mitt problem», presterte den daglige lederen å uttale på radio, da det en stund lå an til massiv, køskapende kvitteringsfremvisning i bomringen. Den minneverdige ytringen kom etter en informasjonskampanje som kan inngå i markedsføringsskolenes samlinger av skrekkeksempler på kundebehandling.

Nå registrerer vi at ineffektiviteten også er kommet langt. Av hver tikroning bilistene legger fra seg i bommene rundt Kristiansand, går 3,60 kroner til å drive selskapet som tar den imot. Kun 6,40 kroner ender opp som bidrag til E18-utbyggingen i Kristiansand. E 18-andelen har sunket jevnt og trutt de siste årene. Ledelsens respons er likeledes klassisk for en offentlig monopolvirksomhet: Prisene — i dette tilfellet passeringsavgiften - må opp.

Vi anbefaler at bompengeselskapet heller går i seg selv. I tillegg til de 27 ansatte i driftsavdelingen, er det en administrasjonsavdeling med hele 16 ansatte, en stabsavdeling med controller og tre konsulenter, pluss at to stillinger ved det kommunale kemnerkontoret arbeider med inkassosaker for selskapet. Selv om det hører med til historien at det også selges administrative tjenester til Agder Bomdrift AS i Aust-Agder, virker administrasjonen fullstendig overdimensjonert i forhold til den veldefinerte og rimelig enkle oppgaven selskapet skal utføre.

Om vi har rett eller ikke i vår antagelse, burde ikke være vanskelig å finne ut. Det er bare å sette driften ut på anbud. Konkurranseutsette den. Så får man se hva andre må ha av godtgjørelse for å utføre innkrevingsoppgaven. Anbudet må utformes slik at effektivitet belønnes, og det må gjelde for en tidsbegrenset periode. Når den er over, skal andre også få anledning til å by på driften.

Noen ganger undrer vi oss over hvilke kjerneoppgaver innen offentlig sektor våre politikere ønsker å konkurranseutsette. Andre ganger undrer vi oss over hvilke oppgaver som anses å falle inn under offentlig sektor. Hvorfor i all verden er det en selvfølge at innkreving av bompenger utføres av en kommune, om det nå skjer gjennom et heleid aksjeselskap eller ikke?