Dermed er det største veiprosjektet i vår landsdel noensinne brakt vel i havn og inn på samferdselsbudsjettet etter år med intens lobbyvirksomhet rettet mot Storting og regjering.

I så måte er stamveiprosjektet et lysende eksempel på hva vi som landsdel kan makte når vi står samlet og arbeider for en felles sak. Det er ellers en øvelse hvor vi har rotet det til for oss ved en rekke tidligere anledninger gjennom uprofesjonell atferd og interne stridigheter. Sørlendingenes manglende kompetanse i lobbyvirksomhet og påvirkningsarbeid har vært et samtaleemne i Stortingets korridorer.

Mange har bidratt til at denne veisaken nå er ved veis ende i det politiske system — næringslivsledere, lokalpolitikere og stortingsrepresentanter. Vi finner det naturlig å trekke fram Aksjonen for bedre stamvei på Sørlandet, som under ledelse av Knut Dannevig har vært en iherdig og utrettelig pådriver for å holde saken på den politiske dagsorden. Aksjonen har samlet en bred allianse av lokale aktører fra begge agderfylkene som har utnyttet alle tenkelige påvirkningsmuligheter for at rettferdigheten skulle skje fyldest.

For dette har også vært et spørsmål om Sørlandet skulle få sin rettmessige andel av de samferdselsmidler som i en årrekke har blitt slust inn i gigantiske veiprosjekter i grisgrendte strøk i Nord-Norge og på Vestlandet.

Det er ingen landsdel som har måttet slite så lenge med et trafikkmessig foreldet stamveinett, som Agderfylkene. Den nåværende stamveitraséen mellom Kristiansand og Lillesand stod ferdig i 1960 - for 45 år siden. Og fortsatt gjenstår det stamveiparseller i begge fylkene som ikke har vært nevneverdig oppgradert på 50 år. Og riksvei 9 gjennom Setesdal er langt på vei en permanent trafikal unntakstilstand.

Men med den nye E 39-traséen over Kvinesheia, Lister-utbyggingen og E 18-utbyggingen øst i Aust-Agder, vil viktige deler av landsdelens øvrige veinett få en lenge etterlengtet oppgradering.

Og i dag har vi all grunn til å feire en viktig samferdselsseier for Sørlandet. For den nye firefelts E 18-traséen, E 39 over Kvinesheia og Lister-pakken vil åpne opp for et nytt kommunikasjonsmønster i landsdelen med konsekvenser for samhandling, sysselsetting og næringsutvikling som vi ikke overskuer i dag.