Ravnaas utpeker Kristiansand Eiendom som hovedårsaken til ukulturen han mener er herskende. Etaten har en enorm innflytelse, og overkjører ifølge Ravnaas kommunens plan— og bygningsavdeling i mange saker. Kristiansand Eiendom er storaktør på eiendomsmarkedet, og har i tillegg retten til å regulere kommunal grunn.

Kristiansand Eiendom ble etablert 1. september 2000. Etaten står for forvaltningen av kommunale bygninger og grunneiendom, og har ansvar for en betydelig kapital. Det var høsten 1999 bystyret vedtok å omorganisere eiendomsforvaltningen. Saken skapte voldsom politisk debatt. Spesielt formuleringen om at kommunens eiendomsmasse skal forvaltes «etter forretningsmessige prinsipper» forårsaket mye støy.

I ettertid har det vist seg at modellen som ble vedtatt har åpenbare svakheter. At teknisk direktør er øverste sjef for Kristiansand Eiendom og samtidig sjef for kommunens samlede byplanlegging, er en kilde til konflikt. På den ene siden skal han som sjef for Kristiansand Eiendom sørge for at kommunen gjør mest mulig penger på kjøp, salg og utbygging. På den andre siden skal han ivareta at avgjørelser holder mål byutviklingsmessig.

Teknisk direktørs dobbeltrolle er uholdbar. Det må skapes større avstand mellom de i kommunen som skal tjene penger på eiendom og de som skal forvalte fellesskapsverdiene og byplanlegging. I nær fremtid legges en evaluering av Kristiansand Eiendom fram for politikerne, og da må dette gripes fatt i. Det er selvsagt ikke noe problem å foreta organisatoriske grep som retter opp skjevhetene, noe som også må bli konsekvensen når politikerne får evalueringsrapporten på bordet.

At vi også får en oppdeling av Kristiansand Eiendom er viktig for å unngå at kommunens egen etat kan ta seg til rette i byggesaker. Slik det er nå skapes et inntrykk av at etaten kan gå ut over de rammene og kravene mange andre utbyggere må forholde seg til. Overfor byens befolkning har kommunen en jobb å gjøre hvis den skal gjenopprette tilliten til at byutviklingen ikke styres av kommersiell tankegang alene.