Ordførerne i Kristiansand og Søgne mener begge at fylket må droppe prosjektet på Tangen, fordi det blir altfor dyrt og kan trekke langt ut i tid.

Da vedtaket om å bygge skole ble gjort i 1996, ble det understreket at det hastet å komme i gang med byggingen, fordi elevtallet ville øke kraftig fremover mot 2010. Siden har det vært utarbeidet konkret byggprogram to ganger. I januar i år uttalte administrasjonen i fylkeskommunen at det er vanskelig å finne penger til nybygget, og at vi må vente til gjennomgangen av økonomiplanen i juni før vi får vite mer om prosjektets videre skjebne.

Økonomien i fylkeskommunen er et mareritt. Likevel satses det på å bygge skole på Tangen. Ordfører Jan Oddvar Skisland (KrF) i Kristiansand sier at en skole her blir uforholdsmessig dyr. Han tar ikke for hardt i. De totale tomtekostnadene kan komme opp i 100 millioner kroner. I tillegg er fylkeskommunen i ferd med å kjøre seg fast i en konflikt med Sørlandets Sylinderservice, og for å få hånd om dette arealet, kan nye millioner komme til å renne ut.

Fylkeskommunens håndtering av skolesaken er en studie i arroganse og selvgodhet. Kristiansand kommune har to ganger i prosessen tilbudt fylket gratis skoletomt. Første gang på Elvebredden Øst, deretter på Kongsgård nedenfor Donn-huset. Fylkeskommunen avslo begge tilbudene, og tviholdt på Tangen. Hadde fylkespolitikerne takket ja til et av tilbudene, hadde skolen allerede stått ferdig.

Det er elevene som først og fremst rammes av rotet vi har vært vitne til i denne saken. De befinner seg nå i provisoriske eller leide lokaler rundt om i byen. Kapasiteten er for lengst sprengt, og fylkeskommunen bruker mye tid og store beløp på å finne plass for elevene. For både elever og lærere er det en ekstra påkjenning å leve med midlertidige løsninger.

Det synes for lengst å ha gått prestisje i saken. Fylkesordfører Thore Westermoen (KrF) vender det døve øret til innspillene fra ordførerne i Kristiansand og Søgne, og vil trumfe gjennom Tangen-løsningen. Slik saken nå står i stampe, mener vi fylkeskommunen ikke har noe å tape på å vurdere lokaliseringen på nytt, ikke minst med tanke på de enorme tomtekostnadene på Tangen. Men også fordi den pågående tvisten med Sylinderservice kan føre til at det går minst et par år til før bygging kan komme i gang.