Sørlandet kan ikke leve med de veibudsjetter som Nasjonal transportplan skisserer for landsdelens stamveier de neste 10-12 årene. Det er det allmenn enighet om, både blant lokale politikere og næringslivsledere på Sørlandet.Spørsmålet er, hva gjør vi med det? Nå begynner også de lokale politikerne omsider å innse at landsdelen har hatt et mer eller mindre permanent tilhold nederst ved bordet når samferdselsmidlene har vært fordelt i Stortinget. Mens veimilliardene har flytt i strie strømmer til tunneler og broer i Nord-Norge og på Vestlandet, har våre politikere knapt vært synlige på samferdselsarenaen.Det er derfor årtiers forsømmelser som nå topper seg og synliggjøres i dødsulykker og andre ulykker langs stamveien gjennom Agderfylkene. Og verre vil det trolig bli i årene fremover, mens regjeringen legger opp til en nullvekst i veiinvesteringer.Påtroppende fylkesordfører, Oddvar Skaiaa, var i så måte en typisk representant for den tafatte sørlandspolitikeren da han nylig gikk ut og dempet ned kravet om en tidsmessig stamvei fordi det etter hans mening var bilførerne som var hovedårsaken til ulykkene. Men han ville stå pent med luen i hånden og si takk om pengene kom.Nå har hans partifeller i KrF drevet redningsøvelser og brannslukking i dagene etter denne politiske blemmen og bebuder en kraftsamling om landsdelens veikrav. Ifølge stortingsrepresentant Åse Gunhild Woie Duesund ønsker man nå å invitere hennes partifelle, samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll på en biltur langs E 18 i Aust-Agder for at ved selvsyn skal gjøre seg kjent med forholdene.Det er vel og bra, men husker vi ikke feil, har vi tidligere hatt både samferdselsministre og delegasjoner fra Stortingets samferdselskomité bussende rundt på uforpliktende sightseeinger langs veiene på Agder uten at det har satt vesentlige spor i samferdselsbudsjettene.Det er viktig å få samferdselsministeren i tale og det er viktig å få opposisjonens samferdselspolitikere i tale. Men sporadiske ad hoc-invitasjoner bøter ikke på mangelen på en samlet og vedvarende lobby-strategi vis-a-vis regjering og Storting fra landsdelens politikere og næringsliv. Her bør Sørlandet fremstå som en samlet blokk med en gjennomtenkt, pågående og kraftfull strategi.For kampen om veimilliardene vil bli hardere enn noen gang tidligere. Det er nemlig ikke bare Agderfylkene som er blitt avspist med smuler i den nasjonale transportplanen. Viktige veiprosjekter i det trafikktette, sentrale østlandsområdet er også blitt nedprioritert. Det samme har Bjørvika-tunnelen i Oslo, som vil kunne forsinke byggingen av Opera-huset. Derfor vil økte veibevilgninger til Agder kunne bli satt opp mot operaprosjektet i Oslo, med den slagkraftige lobbyen som står klar til å arbeide for denne samfunnssaken. Vi ønsker Jostein Fjærvoll velkommen på biltur, men det kan fort bli en bærtur om ikke også våre egne politikere blir ristet ut av samferdselsdvalen.