De har skapt grunnlag for håp om at de viktige veistrekningene mellom Grimstad og Kristiansand og over Kvinesheia kan bli bygd raskere enn det man tidligere var redd kunne bli tilfellet. Optimismen bunner i at Stortingets samferdselskomité i innstillingen om nasjonal transportplan går inn for at veien kan bygges ut etter helt nye prinsipper, der offentlige og private aktører samarbeider — som såkalte OPS-prosjekter.Gjennom de siste årene har vi sett at statens bevilgninger til veibygging har sunket. Samtidig som behovet for nybygging og forbedringer bare øker. Internt i samferdselskomiteen har det også vært åpen strid om størrelsen på veibevilgningene. Både Høyre og mellompartiene ønsker å øke pengebruken i forhold til regjeringen. Den kritikken som er kommet mot regjeringen fra komitéleder Oddvard Nilsen, er uttrykk for dette, og signal om at veier og veibevilgninger blir tema i valgkampen.Sørlandet har betydelige veibehov som det haster med å få løst. Både E 18 og E 39 gjennom Agder-fylkene har en svært dårlig standard, noe som gjør at den også omtales som kjerrevei. Høy trafikktetthet av privatbilister og ikke minst en stadig økende mengde trailere, har sendt ulykkesfrekvensen til værs. Denne utviklingen har fått pågå for lenge, bl.a. fordi det tok for mange år før sørlendingene kom tungt inn på den politiske arena med krav om mer penger til vei. De siste årene har man derimot klart å holde rimelig høyt trøkk. Ikke minst ved at de to fylkeskommuner har klart å snakke med én tunge. Her har også Agderrådet spilt en viktig rolle ved å samordne initiativ og ved å styre påvirkningsprosessen. At man også fikk sendt noen skipsredere og andre kapitalister til Oslo, kledd i gule vester, til opptog i hovedstadens gater og til markering foran Stortinget, ga uventet stor oppmerksomhet.Når samferdselskomiteen nå går inn for at Sørlandet skal få to OPS-prosjekter, kan det vanskelig tolkes som annet enn uttrykk for at stortingspolitikerne har forstått og akseptert behovet for en rask utbygging av hovedveiene på Sørlandet. Samtidig har man erkjent at dette ikke lar seg gjennomføre innenfor en rimelig tidshorisont ved årlige bevilgninger over statsbudsjettet. Det må tas nye og utradisjonelle grep. Det er da offentlig-privat-samarbeid blir løsningen. Dette er noe nytt her til lands, og skal nå prøves ut for to prosjekter på Sørlandet og ett i Sør-Trøndelag. Det innebærer at offentlige og private danner en samarbeidsgruppe, et selskap, der privat(e) entreprenør(er) og kapitalinteresser går inn sammen med det offentlige. Rent teknisk kan et samarbeid konstrueres på flere måter, men målet er uansett å få bygd veien fortest mulig.Det er også all grunn til å merke seg at Byggenæringens Landsforening (BNL) i en kommentar til innstillingen fra samferdselskomiteen sier at OPS-modellen er måten for å få rask veiutbygging her til lands. BNL ønsker at det legges opp til enda flere slike prosjekter rundt om i landet.Når Stortignet om en ukes tid har vedtatt Nasjonal transportplan, må politikerne i landsdelen hive seg på krykkene momentant og få konkretisert hvordan man raskest mulig kan komme videre med de to veiprosjektene. Det er fortsatt mye jobb å gjøre. Men dette må ikke få strande på at man lokalt ikke klarer å følge opp.